AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
879

Missljud från bakvagnen

Otto Boll
Tjo!

Min 316i E30 har börjat låta illa "klonkande" ljud från bakvagnen. Vad jag har kunnat lyssna mig till så är det framför allt när jag frikopplar och kör med lite gas som det väsnas. När jag accelererar, motorbromsar och ligger i motorvägshastighet så försvinner klonkandet och allt är frid och fröjd.

Någon, några som tror sig veta vad detta kan bero på??

Tack på förhand

Mvh Otto
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Inte för att vara petig... men sök på klonk AND bakaxel så kommer du få massor med träffar

(ett tips är att silentblocken är sopslut)
pangkaka
e det silentblocken så lämna in det för det ör piss att byta finns mekartips om du får för dig att göra det på sidan
Kolla övre stötdämpar lagringen bak, är 100 % på att det är vulkningen som släppt. Fick samma på min.
110 spänn på Mekonomen så är det fixat.
MVH

Otto Boll
Tack för svaren,
Hur ser man lättast stötdämparlagringen? Underifrån eller?
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Stoner:
Om man lossar klädseln på insidan bagaget så brukar man kunna se det.

Tackar allra ödmjukast.
er
24
erik_p
325i cab -90
Jag har också någon sorts ljud från bakvagnen. Det är ett klickande ljud - nästan som från studsande pingpongbollar (inte särskilt dovt alltså). Stötdämparfästen eller silentblock? Jag inbillar mig att glappande silentblock borde ge upphov till dovare ljud. Dessutom uppvisar bilen inte en tendens till nervostitet i bakvagnen.

Cheers,

/Erik
Har lyckats paja något idag på min E36'a.. klonkar mycket vänster bak i större gupp, annars låter det lite grann, samt vid acceleration med några växelbyten.. I övrigt går bilen bra i bakvagnen, inte speciellt svajjig eller guppig. Nåja, inte värre än innan åtminstone!

Frågan är bara vad som är fel.. har läst lite om att "silentblocken" kan bara slut. Vad har dessa för funktion, och var sitter dom?
Andra misstänkta fel kan vara någon bustning i upphängningen. Kan detta vara mer eller mindre troligt?
Sista tycks vara att stötdämparfästet har gett upp.. Dock ser det likadant ut på bägge sidor, varav det bara är vänster sida som lever om..

I samband med att detta sabbade jag även framvagnsinställningen en smula, med ett konstigt symptom:

Bilen går rakt, utan att dra åt något håll, men ratten sitter snett... Vad kan detta bero på? Har styrningen kuggat över på något vis?

Jag tycker att om ratten sitter snett då bilen går rakt, så borde den dra åt något håll hela tiden, men min går alltså rakt, medans ratten är sned. Även om jag släpper ratten! Har inte kunna känna några glapp, men så hände ju detta ikväll, och jag har inte varit hemma så länge sedan dess...

Vore intressant om något har nåt vettigt svar! Om inte annat så är det nog aktuellt med en framvagnsinställning mkt snart..

// Björn
johanna
Hade oxå ett sådant ljud i min 325a (e30) det visade sig att det var handbromsen som var paj. En ny repsats för runt 600 kr. löste det problemt. Lät mest när jag svängde eller släppte på gasen i låg fart.

Micke
Mja, tror dessvärre inte det är handbromsen.. Uppstod nämligen då jag var ute och gjorde några snurrar på en grusplan, och råkade pricka några aggresiva hjulspår efter någon traktor eller vad det nu var.. Därefter hände det som jag beskrivit ovan...

// Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.