AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.497

Byte av bensintank

Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Jag har inhandlat en ny bensintank till min 518, tänkte byta den i morgon, själva bytet verkar inte vara så svårt, jag har sökt lite andra inlägg här på forumet.

Men vid själva bytet är jag rädd för bensinångorna i tanken, håller man på med verktyg kan ju gnistor lätt uppstå och jag vill ju inte gärna elda upp bilen!

Jag har hört att man skall fylla tanken med vatten för att förhindra detta, stämmer det?

___
Killar med kvalitet kör BMW!
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Vid svetsning av tank så brukar man fylla den med vatten, men vid ett byte så kan jag inte tänka mig att någon fyller den med vatten. Tänk vad tung den blir att få bort... Jag tömde min på bensin via bottenpluggen och skruvade ner den. Sedan smackade jag dit den nya. i princip allt skruvande är ju underifrån, och där finns ju inga ångor. Var lite försiktig bara så ska du se att det ordnar sig.

Har du behandlat den nya tanken nogrannt? Kallgalvning på burk är nog inte så tokigt... Jag använde en hel del underredsmassa på min. Var extra noga på ovansidan då det är där skiten sammlas.

Lycka till!

Min bil: Länk
jag har bytt tank (och ska göra det snart igen).
Är du osäker så kan du ju koppla bort batteriet...
Men som sagt man bankar inte och slår så gistor blir det nog inte !!
OBS var noga med att behandla tankken noga på ovansidan innan du monterar upp den...

Lycka till...

Billy B-10
Länk
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Okej, tackar för svaren! Då ska det säkert gå bra!

Jag får spraya på en massa rostskydd av något slag, vill ju gärna ha tanken kvar i några år!

Hur lång tid tar det ungefär, om allt går som det ska (som det viserligen aldrig gör...) ?

Tack tack tack...

___
ca 2-4 timmar om det är första gången....

Billy B-10
Länk
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Hallå på er igen...
En fråga till, hur får man bort flottören? Eller ska jag vänta att plocka bort den tills jag har plockat ned tanken? Det ser rostigt ut...

MVH

Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har för mig att den sitter med m5 bultar, hela locket är bultat i tanken. Men jag är inte 100% säker, då jag inte har pillat på e28 tank på ett tag. Innan montering så rengör tanken och bättra med rostskyddsfärg/kallgalv, sen kan du måla den med bodyfärg.
Du lär inte explodera när du demonterar tanken, om du har mycket bensin så släpp ut den genom botten pluggen, så slipper du den extra vikten. skaffa oxå några nya slangklämmor och lite extra bensin slang. Spraya roslösnings medel på alla bultar du ska släppa och låt det dra ett litet tag innan du börjar, samt att du har skyddsglasögon (det ligger rätt mycket sand och annan skit som man alltid för i ögonen eller om du skulle lyckas få bensin i ögonen) Man lär sig med tiden *s*
ja den sitter med bultar , 5 st.
Det brukar vara grymt rostigt där så har man otur så får man byta det också.....
Men med mycket rostlösningsolja så går det nog...

Billy B-10
Länk
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Jag är mitt uppe i bytet just nu :) Skyddsglasögonen är på, alla bultar är lossade förutom den som sitter innanför bakplåten, den sitter ganska så fast!! Svårt att komma åt där bakom också. Men det ska nog lösa sig.

5 bultar som flottören ska sitta med hittar jag dock inte, eller så har jag blivit tillfälligt blind. Man skall väl komma åt den genom locket i bagagerumsgolvet?

Utan BMWpower skulle jag nog ha gett upp nu ;)

Ta det jäkligt lungt med kontakterna som sitter där också !!!
mvh Billy

Billy B-10
Länk
netz
Koppla bort strömmen innan du börjar pilla med kontakterna,för som sagts det är på ovansidan du har ångorna.
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Hej hej!
Tanken är bortplockad nu, men flottören sitter kvar, några fem bultar finns inte, har dem funnits borde jag ha sett spår efter dessa, men icke :-O
Det ser ut ungefär som om "locket" som flottören sitter på och bränsleledningarna går ned i tanken är fastpressat på något vis, ser mycket skumt ut, ser ut som om enda sättet att få av den är att bända med något. Men det måste finnas ett sätt, jag ger inte upp!

Tack ska ni ha pôjkar!

__
Inte kan det vara bajonettfattning där på din bil ?!
Vad jag har för mej så är det 5 bultar på alla (mej jag kan ju ha fel)..

Har du gjort RIKTIGT rent där nu ?
Hur många kontakte hade du där ?

Billy B-10
Länk
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Det är så rent det kan bli nu, inte en enda bult, eller spår av före detta bultar syns till.
Jag har en kontakt med tre stift på.

Låter lite skumt det här, som om min bil är den enda med denna typ av lock :S

Jag ska gå ut och kolla på det och försöka få loss flottören, den sitter fast riktigt rejält!

__
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Nisse!
Det är bajonett-fattning på tankarmaturen.
Har du inte en uppstående kant längst ut med uttag i.
Skall vridas moturs.
Man skall ha ett specialverktyg som tar tag i kanterna, men det brukar gå bra med en järnbit och försiktigt knackande med hammare.
mvh

BLJ
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Tackar bengt, men jag fick lös den innan jag läste ditt inlägg, den satt precis som du skrev! Fast med en hel del rost, men den går att använda igen.

Så nu är allt löst!

Tackar alla som hjälpt till! Vad skulle man göra utan BMWpower???

__
alltså så skiljer det mellan modellerna !

528-535 har bajonettfattning också men när man tagit bort hela grunkan så är den delbar , ena delen är den lilla pumpen och sedan så sitter armaturen (flottören) monterad i den med 5 st bultar....
Fast hela paketet sitter med balonettfattning.....

Billy B-10
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.