|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som kan tänkas veta varför ABS-lampan tänds till när man kör. Lyser bara i någon sekund. Det har nu hänt mig två gånger och undrar nu vad som kan vara fel. Kretskortet är nyligen bytt så det kan det väl inte vara? Bilder finns numera i galleriet! Länk | |
|
fel på en givare Joakim Eriksson |
|
|
Vilken givare kan det vara då? Var sitter den och vad kostar det att fixa till? Bilder finns numera i galleriet! Länk |
|
| Om jag inte minns fel så sitter det 4st ABS-givare. Det kan vara fel på någon eller några av dem. Du kan ta av hjulen och givarna och inspektera dem. | |
|
BWM-verkstan kan med sina diagnostikverktyg mäta upp vilken/vilka som behövs bytas. Har för mig att dom kostar 7-800kr/st. /Lasse |
|
|
Får väl boka tid för kontroll då! Tack för hjälpen! Länk Länk |
|
|
Nu hände det igen! *suck* ABS-lampan lyste en bra stund och motorn dog. Har givarna något med elektroniken till motorn att göra. Dvs att den klipper av strömmen dit och allt dör? Kan det ha något att göra med att kombi instrumenten också har lagt av? Länk Länk |
|
|
Är det någonting annat som går på samma säkring som ABS:en? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det vet jag faktiskt inte. Ska kolla det! I övrigt rycker motorn när man släpper gasen....någon samband? Länk Länk |
|
|
Tar batteriet laddning? Hjälpsystemen stängs ett efter ett och till slut finns det bara ström till motorn. Att ABS-lampan blinkat till kan vara tecken på begynnande risighet för batteri/generator förutsatt att ABS-systemet i övrigt är o.k. Mvh LEF |
|
|
Jesperado; Nu har jag kollat upp det där med säkringarna. Nummer 29 (7,5 A) = relä till klimatkompressor, tillsatsfläkt, ABS, bakruteuppvärmning. Bilen har ingen klima och säkringen är hel. Lars-Eric; Bilen drar ingen ström vad jag märkt eller känner till. Dock kan den vara lite svårstartad ibland, man får dra runt på startmotorn några gånger innan den hoppar igång. Bilen har bara en ägare och är väl underhållen samt många delar bytta. Det sitter ett helt nytt BMW Orginal batteri i bilen så jag tror och förutsätter att det är som det ska vara. Du skrev att hjälpsystemen stängs ett efter ett och till slut finns det bara ström fram till motorn! Men hur kommer det sig då att motorn dog för några sekunder och att det bara var ABS-lampan som lyste och inget annat?? Länk Länk |
|
|
BMW-tjejen: Kanske för att indikera att ABS-systemet inte är i drift. :-) Skulle vara väldigt intressant med en voltmeter inkopplad över batteriet när du kör. Om inte motorn hadde stannat kunde man misstänka jordfel i kombi instrumentet. Vilken av dina bilar är det som har problem? Mvh LEF |
|
|
Lars-Eric; Det är min 530i som har detta jobbiga problem. Så du menar att ABS-systemet inte fungerar? När man tvärbromsar så låser sig inte bromsarna och då fungerar det väl? Länk Länk |
|
|
BMW-tjejen: Har du bromsat så hårt att det pulserar i pedalen som när man bromsar kraftigt på vintern? Om ABS-systemet arbetar och lampan lyser lutar det nog mer åt jordfel eller annat konstigt. Har du bytt däck eller annat nyligen så att de främre och bakre inte har samma omkrets? När en jobbarkompis bytte ett par däck på sin SAAB 9000-90:a lös ABS-lampan och systemet funkade inte. Mvh LEF |
|
|
Lars-Eric; Om man bromsar hårt så lyser INTE ABS-lampan. Jag har bara haft bilen i drygt en månad så om de nyligen är bytta vet jag inte. Men fram är det 195/65 R15 och bak 205/65 R15. Men man ska väl kunna ha olika profil på däcken utan att det ska påverka elsystemet till motorn? Länk Länk |
|
|
Lars-Eric; Kom på en sak till.... Du skrev "Om inte motorn hadde stannat kunde man misstänka jordfel i kombi instrumentet." Nu är det så att kombi-instrumenten har lagt av, något samband? Länk Länk |
|
|
BMW-tjejen: Elsystemet påverkas inte av däckdimensionerna. Däremot övervakas givarna. Med olika dimensioner på sulorna får främre och bakre abs-givarna olika antal pulser/tidsenhet vilket elektroniken kan tolka som felaktig givare. Ivarje fall på en SAAB från 90 och systemen borde likna varandra. Kretskortet var alltså bytt men instrumentet har lagt av likafullt.. :-( Kanske läge kolla upp instrumentet med. Men jag förstår inte hur det kan få motorn att stanna. Mvh LEF |
|
|
Lars-Eric; Nej, jag förstår inte det heller. Det var därför jag ställde frågan här på forumet. Kanskr kunde vara någon som visste! Det finns väl bara en sak att göra nu och det är väl att lämna in den till BeTe här i Växjö. Länk Länk |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Jag tror att det finns en sak till att göra, att skrota ned bilen och plocka lite delar, om det nu kan finnas några användbara ;-) /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
BMW-beroende; Tack för den du! Jag tror nog att några av dina bilar är i något sämre skick än mina bilar. Dessutom finns det en hel del saker att plocka om man nu skulle skrota ner den. Men jag finner inte att det är någon mening med det då den absolut inte är i ett sådant skick! Hur är din 3,3La att köra förresten? *S* Länk Länk |
|
| Fattar inte vad du tjatar om,hade inte du problem med din ABS givare? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.