|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet vilken typ av olja jag ska ha i min 320-92 16000mil? Pratat med minst tio verkstäder och det är väldigt blandade meningar. Bytte till Delsyntet och bilen började knacka (ibland), vet ej vad som varit i den innan det är mitt första oljebyte på den. Vissa påstår att det är oljan som har gjort att den börjat knacka och att det troligtvis slutar om jag byter till helsyntet. Knackar ibland när den är kall men oftast när den är varm och bara på tomgången. | |
| Det står väl i instruktionsboken. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Testa Mobil mineralolja 10-40W det brukar funka Syntetolja brukar ha motsatt effekt dvs låter mera. Mobil Super S delsyntet är ett bra alternativ. Har kört på Mobils oljor i 25 år allt från långmilare till trimmade V-8.ttor utan motorras och missljud. Hasso |
| Det var Mobil Super S som jag bytte till, då började den knacka. Funderar på att prova mobil 1 helsyntet och kolla om det hjälper. | |
|
Om du inte har kört på helsyntet hela tiden så ska du inte byta till det. Helsyntetisk olja löser nämligen upp dom avlagringar som bildas vid användande av mineral-/delsyntetoljor och det kan orsaka problem i oljekanalerna. /H |
|
| Det är det som är grejen att jag vet inte vad det har varit i den innan. Men den började knacka sen jag bytte till delsyntet. Enligt vissa BMW verkstäder så ska det vara helsyntet för att motorn ska inte vara sliten vid 16000mil (ärliga), men vissa säger delsyntet. Jag tror jag blir tokig | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du bör nog välja en mineraloja det är aldrig fel på en "motor som gått några mil" Mobil är bra även Hydros mineraloljor brukar funka väldigt bra.Hasses uppfattning om synteten är helt rätt. den kan också under vissa förhållanden ge ett högre motorslitage, har sett en del exempel på det.Och mineraloljorna har ju funkat i alla tider. Hasso |
|
Kafser, Jag anser att du ska prova en helsyntetisk motorolja. Att mineralolja "har funkat i alla tider" köper inte jag (m.fl), motorerna har inte sett likadana ut i alla tider. Att byta till en helsyntetisk i en gammal motor är inget problem om motorn är hyfsat välskött sen tidigare. Om du byter till det du först tänkte är jag nästan säker på att det försvinner, prova. Mvh Anders S. |
|
Anders S: Du tror väl inte att utvecklingen av mineraloljorna avstannat. Det är mer regel än undantag att en motor som gått på mineralolja börjar väsnas när man bytt till syntet.Speciellt motorer med hydraliska lyftare. Hasso |
|
Både ja och nej, En mineralolja är ju egentligen vad den är, tillsatserna kan förstås bli bättre. För att förfina en mineral kommer du in på hydrocrackning, och då är man steget nära till "delsyntet". I en syntet bygger man upp oljan med nybyggda kolväten och kan således välja själv "hur den ska se ut". Men jag inte bara tror, utan vet att moderna motorer utvecklas med syntetiska oljor som grund. Kan det vara för att dessa är bättre tro? Det är lika mycket regel att en motor som gått på mineral som väsnas blir tystare med byte till syntet och ofta men inte alltid beror det på tjockleken att det slamrar. (vissa slamrar med för tjock, andra med för tunn. Hyraliska lyftare eller inte). Kolla gärna med vad en motortillverkare (inte lokala verkstaden) säger, han/hon vet inte bara hur nya motorerer fungerar... Mvh Anders S. |
|
Anders S: Självklart har du rätt att moderna motorer är utvecklade för syntetolja det ser man ju på de fördubblade serviceintervallerna pga dess mycket bättre reningsförmåga bla. Vad min lokala verkstad säger som jobbar BMW MB Jaguar Ferrari mm.mm är att syntet är bra om bilen körts på det från början. Men jag har sett en hel del motorer då jag jobbat som renoverare och trimmare i 30 år. Tyvärr så var det många som böt till syntet i 80-talsmotorer,vilket medförde att bla kamaxelbyten ökade drastiskt.De första syntetoljorna som kom lämnade ingen oljefilm kvar när bilen stått stilla ngt dygn. vilket medförde torrstart innan oljan hann runt. Numera kör jag själv på delsyntet därför att motorn gått på det sedan ny.6000mil.Men det är väl så att man fortfarand är misstänksamm mot syntetoljorna.men och andra sidan har jag aldrig kört mer än 700 mil mellan oljebyten genom årens lopp.Så då har det alltid funkat med en mineralolja av godkvalitet. MVH Hasso |
|
Vi är ganska överens Hasso. Korta intervall håller jag också för hjärtat. Speciellt om man är extra rädd om grejerna. Mycket riktigt var det problem med syntetoljor i början på det sätt du säger. Numera har man "estrar" som motverkar detta. Mvh Anders S. |
|
| Jag håller också med att med korta intervall kanske det inte är några problem med en bra mineral olja,men nu vill tex saab gå upp från 2000 till 3000mils intervall mellan servicarna och det är säkert åt det hållet hela bilindustrin är på väg,och då tror jag att folk som endast servar efter boken kommer att få problem om dom kör på mineral,så är ju även fallet med de intervaller som är nu på ca 2000mil. det finns fruktansvärt med folk som inte gör det där (mellan bytet) utan t,o,m kör över ca 500-1000mil | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.