AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
437

GAS baslåda

Hej,

nån som vet nåt om GAS baslåda A2X10, eller om GAS (baslådor) överhuvudaget? Den finns på sid 29 i BRL-katalogen, längst ner till höger... om ni inte har kartalogen så är det en bandpasslåda med 2x10" och inbyggt 200W slutsteg, inbyggt tvåpoligt (12dB/oktav) filter 40-240Hz, 750x300x300mm.

Tänkte stoppa in den i min E38 med business ljudet, och blocka basen till orginalhögtalarana... åsikter? Ska man göra det i låg eller hög nivÅ, dvs före eller efter det ingyggda steget? Lutar nog åt att göra det före steget... för/nackdelar:

+ lägre effekt -> billigare kondingar
+ jämnare impedans vs. frekvens på slutstegets ingång än i högtalarna -> bättre koll på brytfrekvens, samt mindre risk för resonans (högtalarna är väl induktiva i låga frekvenser, i motsats till steget som bör vara kapacitivt)

- eventuellt lågfrekvent brus/dist från steget blockas (filtreras ) ej från att nå högtalarna

Åsikter/tips mottages tacksamt. Jag har aldrig byggt ljud och kan egentligen ingenting om billjud. Därför vore det extra sjysst om ngn av er proffs åtminstone kunde säga om jag tänkt rätt, och varna mig om jag är påväg att göra bort mig...

----
Ingen känsla utan växelspak!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.