AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.489

Fråga om öppet luftfilter

Sida 1 av 2
Ska köpa ett öppet luftfilter till min E30 i veckan,men de finns ju olika anslutningsdim,finns 70,80 och 90mm...vilken ska man ha till en 325 E30?
Plocka fram tumstocken och mät på insugsröret, sedan är det bara att beställa :)

Eller så får du vänta en liten stund, så ska du se att någon annan vet!

// Björn
tänkte de så man slipper att ta bort filtret bara för att mäta...
ingen som vet hur många mm man ska ha??
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Varför skall du ha ett "öppet filter"?

Häftigare ljud? Köp ett öppet filter - det låter skoj!

Du vill ha mer effekt? Här är det minst sagt tveksamt om du vinner någon effekt på en otrimmad sugmotor.

Tänk på att ett öppet filter inte renar insugsluften lika bra som ett orginal pappersfilter.

Ryktet säger att Green Cotton ngting är ok. Prata med bildelsimporten i Uppsala. De vet säkert exakt vilket filter du skall ha.

Två tips som man lätt luras av.
1 det är billigare med sportfilter - man kan tvätta det! min uppfattning - fel det blir dyrare.
2 På mitt Jamexfilter anser Jamex att det räcker med en tvätt var 6000 mil ???!!! Jag tvättar enligt anvisningarna var 1000:e mil. och byter olja och oljefilter var 500 mil.

E

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag är inte säker, men de flesta har 70mm.
Du kan ju göra en grov mätning utanpå klämman så vet du ju om det är 70, 80 eller 90mm, mer exakt är det ju inte...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

320-325
om man skärmar av filtret ordentigt så har lite grövre avgas system så hjälper det nog några hk + lite råare ton när man trycker pelle i botten, kör själv med greencotton som jag har skärmat av ordentligt är mkt nöjd. ` E´ varför byter du olja så ofta ? räcker det inte med vart 1000mil eller du kanske kör på bana och sånt...typ kör väldigt hårt ...
Va nere å mätta förut,är ganska precis 76mm...dom säljer sportfilter på micro som är 76mm,så sånt får de bli!

Man köper ju endast sportfilter för en sak,skönare ljud!!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tre tum? Låter inte som ett BMW-mått precis...?

Jeppe

vadå? skulle inte 76mm va troligt på en 325:a lr??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har du mätt det till 76mm så är det ju 76mm.
Jag hade bara förväntat mig ett mer lämpligt avrundat metriskt mått, inte ett tum-mått...

Jeppe

eftersom dom bara har 76mm filter på micro så låter de ganska troligt...
va menar du me att "de är precis inte ett bmw-mått"?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
3 tum = 76,2 mm (dvs 76mm)
Bmw brukar inte använda sig av tummått, därav Jeppe´s betänkligheter.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
320-325

Orsaken till att jag byter olja så ofta är att jag kör med sportluftfilter. Ett sportluftfilter släpper igenom mer skit än ett papperfilter. Oljans uppgift är bland annat att hålla motorn ren. Mer skit in i motorn - mer skit i oljan och oljefiltret. Byt olja oftare.

Ett "sportluftfilter" ger inga extra hk. i en BMW som inte är trimmad. Luftburken är väl tilltagen. Det ända sättet att på riktigt trimma en sugmotor är att byta kamaxlar.

E

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
E:

Utveckla gärna det mer: "Det enda sättet att på riktigt trimma en sugmotor är att byta kamaxlar."

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Haglund.

Om man har en sugmotor - utan turbo- så finns det en del finlir som man kan göra. Ballansera etc. Det ger lite - kanske ett par procent. Man kan givetvis borra upp motorn för mer volym. Ofta kan man inte borra så särdeles mycket - det kan ge litegrann. Men om man verkligen vill trimma en sugmotor så måste man ändra insugs och avgastiderna i motorn med nya kamaxlar. Då ändrar man även vid vilket varvtal som motorn får max vridmoment ofta ökar detta varvtal. Byter man kamaxlar så kan man öka effekten med kanske så mycket som 20 %. Vill man öka mer så blir det ofta rejält dyrt. Då krävs nya kolvar, vevlager, ventilfjädrar.

Jag har själv en M42 motor som jag tittat lite på trimning av. Resultatet utan turbo är rätt nedslående. Nya kammar med toprenovering kostar ca 25 tusen och jag får kanske ytterligare 25 hästar.

Att snacka om trimning med att byta luftfilter eller avgassystem på en sugmotor - det är jag mycket tveksam till. Jag är ärligt talat även tveksam till chiptrimning.

E

Håller med,chipstrimmning på en sugmotor är näst intill värdelöst! dom ca 2000:- som chippet kostar kan man lägga på nå annat...men däremot filter å sportsystem köper nog inte många för att dom vill "trimma" utan för att få ett härligt ljud i bilen...
E
1.156
E
320 ci cab -04
Sportfilter och sportavgassystem ger häftigt ljud. Det är därför jag har det. Men, och det är viktigt, man vinner ingen eller bara marginellt ökad effekt av det på en orginal sugmotor.

Trimning dvs öka effekten på en sugmotor kräver ngt annat.

E

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
E:
Jag rekommenderar dig att titta på Länk och snackar med Mario där. Han har ett chiptrim till M42 som många här på forumet har upplevt som effekthöjande. Så även jag, men jag vågar inte skriva under på det. Dock flyttar det (eller tar bort?) varvstoppet vilket gör att du kan dra längre på växlarna (bra när du ligger och kör bana).
Det chipet är helt säkert inte samma som originalprogramvara i alla fall, för M42:an släpper ut rejält mycket mer skit i luften (ej godkänt på kolväten på ASB) än med originalprogramvara (testat av Aldric här på forumet) och det borde ju borga för annorlunda tändningsinställning i alla fall.
M42:an är ju en högkompsmotor som är anpassad för att fungera även på dåligt bränsle (93 oktan ska inte vara några som helst problem) och modifierar man då detta tror jag man kan utvinna någon stackars krake.

Största fördelen med Marios chip är att det kostar runt 600 spänn (nej jag har inte glömt en nolla).

st
251
strypt
525 -92
318is -90

Haglund2306: Kan man inte besiktiga bilen med mariochippet i?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
strypt:
Nej den går inte igenom avgaskraven, men tack och lov går det ju på fem minuter att byta chip.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.