AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
420

Hur i he#*ete får jag bort växelspaken.

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Håller på att ta ner lådan för ett låd och ramlagerbyte men hur får jag bort växelspaken? Läste i nått inlägg på forumet att man skulle vrida spaken ett kvarts varv och sen rycka upp den. Har provat detta utan framgång. Har letat efter någon låsning men inte hittat något. Har provat med våld. Och ännu mera våld. Men den lille rackaren vägrar ge med sig.... Hur göra?

"går det inte med våld så går det med lite mer våld, o går det inte då så går det sönder"

MVH David Öfverdahl-Forslöf
er
256
eraabos
M3 E30-88
Tjena!

Om det är på din E30 så lägg i tvåan och dra den bara rakt uppåt, den brukar sitta hårt som f*n!
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Jag förstår inte varför du måste ta bort vxlspaken bara för att lådan ska ner? Men om du nu måste så är det plast lagring som vxlspakens kula ligger i som ska vridas. Ta två spårskruvmejslar stopppa ner dessa i varsin skåra på vadera sida av plast lagringen korsa mejslarn och vrid. Kommer inte i håg åt vilket håll men det är bara att prova.

Mvh "Starre"
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Jag brukar sticka ner två små skruvmejslar i var sin sida och bända in dom två små hackarna och samtidigt dra i uppåt i spaken.

MVH bmwdriver
318is 1988
BMWCS#4324
er
256
eraabos
M3 E30-88
Glöm min förgående inlägg! Jag tänkte på växelspaks knoppen! Tänkte helt fel när jag skrev förra inlägget.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Perfekt ska prova imorrn... Anledningen till att jag vill ha bort spaken är att jag inte har bilen på lyft. Dvs så lite grejor ivägen som djävlas desto bättre....

Sammy Lundin
Vrid medurs...

MAX power
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Jahaja.... Hyffsad klåpare man e då... Har nu lådan lös men får fortfarande inte bort den!! Har kollat i repboken o där stod samma som ni sa här.. Vill inte greja för mycket då plast spricker... Brukar dom sitta såhär pass?

Jag pryade på en BMW-verkstad en gång, och inte ens de visste exakt hur man skulle få bort lådan (!). Men mycket riktigt. Det är en plastbit som ska vridas, underifrån. Och den sitter som berget
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.