AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.045

Fönsterhissar E46

St
50
Stefan K
320i touring -01
Mina fönsterhissar V och H fram har havererat båda två inom loppet av en vecka. Någon som varit med om liknande?
Dåligt på en -01´a. Skall lämna bilen på torsdag.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
De är garanterat inte de första som klappar ihop, men bägge två inom en vecka är nog nästan rekord, eller? Jag vet att det gjordes nån ändring på nån glidlist till hissarna vid ett visst produktionsdatum, har för mig att det var under 2001. (kan kolla det i TIS när jag kommer hem)
När under 2001 är bilen tillverkad?

Sök på forumet och du skall finna.
Ma
36
Math
525D touring -06
318D touring -04
R1150GS -01
Vad är det som går sönder i hissarna, själv har jag ett litet oljud i vänster hiss om den inte varit igång på ett tag. Är detta ett tecken på kommande haveri?
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Nu har jag kollat, det var redan i februari 2000 som hissmekanismen ändrades. Tidigare var nån sorts glidlist (regulator rail) galvad för att förhindra korrosion, men galvningen slet på plastytan på nån plastkloss (plastic slider) när fönstret åkte upp och ner, så till slut började det låta.
Numera är glidlisterna täckta med svart plast för att minimera friktionen.
Rätt artnr för de nyare hissarna är 51 33 7 020 659 resp 51 33 7 020 660 för vänster resp höger.

Sen är det ju som bekant inte säkert att det är det, kan vara mycket som spökar. Detaljkvalitet är tyvärr inget jag förknippar med E46.
ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
Mr Shhh:Hej artnr du skrev till hissarna är det kommplet eller bara plast delen som låter.

MVH

Göran
St
50
Stefan K
320i touring -01
Lämnade bilen för en halvtimme sedan, dom pratade om att byta hela fönsterhissen = 2000kr / sida. Skall det verkligen vara nödvändigt????
Nyare bilar är verkligen ingen garanti för att man ska slippa problem, iaf är det min erfarenhet. Låt dem byta men låt dem också stå för kostnaden!
Att en bil, som ny kostar omkring 300', inte har hissar som håller längre än 2år är, i min värd iaf, helt oacceptabelt!
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Artikelnumren avser kompletta hissar. Tydligen måste hela rasket bytas.

St
50
Stefan K
320i touring -01
Mr shhh - Vet du priset också?
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Ska kolla på fakturan när jag kommer hem.
Ett varningens ord dock: det är mycket i en dörr som kan skramla, så det är långt ifrån säkert att oljudet försvinner i och med ett hissbyte.

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Hissarna kostade i maj i år 612 kr styck + moms.
(Jag fick 20% rabatt, betalade 489 + moms.)

Arbetet för att byta hissarna samt dessutom fönsterskenorna som fönstren åker upp och ner i, alltså listerna, gick på 1558 + moms, inkl rabatt. Jag passade på att byta skenorna eftersom de kan ha del i oljudet om de är slitna. Skenorna kostade 349 kr styck + moms, även det med 20 % rabatt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.