|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa Detta är förmodligen alla BMW-fantasters, om inte största, sannolikt mest irriterande problem. Om jag får lov att visa litet bristande lojalitet, tycker jag att det är ytterst tråkigt att en s.k. kvalitetsbil som BMW är behäftad med den här typen av fel! Men som ni alla vet, eller har upplevt själva, kan våra bilar vara behäftade med flera alvarliga kvalitetsbrister än denna, så det gäller att bita ihop och svälja besvikelsen så gott det går. Jag har själv brottats en hel del med detta problem och har provat i stort sett alla goda råd som det gick att få här på forumet – allt från Hassos vattenfria vaselin, silikon olja, rengöring av listerna med bensin och NT (ny tinner) och omvaxning med Sonax vax, e.t.c. – och har mer eller mindre lyckats med att få bort eländet, men vet inte riktigt vilket av alla dessa åtgärder gav bäst resultat. Jag har dessutom sprayat med silikonolja på insidan av gummilisterna genom hållen, för man kan misstänka att gummit knäpper där också. Problemet är dock temperaturberoende och det irriterande knäppljudet kan alstras litet här och där, beroende om det är sommar eller vinter och var säker på att dörrlisterna inte är den enda källan! Instrumentpanelen knäpper också i kontakt med vindrutan, mest längst ut mot gavlarna och under vinterhalvåret. Det är dock mycket svårt att höra var missljudet kommer därifrån. En annan källa är kontaktytan mellan skinnet på insidan av dörrarna och själva dörren samt den mellan trälisterna och skinnet. En tredje källa är dessutom kontaktytan mellan skinnstolarna och plastramen runt dessa. Dessa knäpper oftast efter man har behandlat skinnet. Jag har lyckats med att få det tyst på dessa ställen genom att försiktigt spruta silikonolja i själva kontaktspringan. Man får dock se till att man har ett sprayrör i flaskan och att man håller en ren trasa strax under strålen för att snabbt torka av överskottet. När det gäller instrumentpanelen, är det ganska bökigt att komma åt där man skall spraya och man behöver ett extra långt rör för det. Det är också viktigt att man täcker instrumentpanelen noggrant för att inte droppa olja på den, men vid en olyckshändelse går det bra att använda NT för att ta bort fläckarna. Det kommer dock att lukta illa några dagar i bilen till all lösningsmedel har dunstat bort. NT går som bekant inte att köpa om man inte är målare till yrket, men känner man en sådan kan man alltid be om att få ett par deciliter. Det gäller att inte ge upp, så lycka till med era fortsatta ansträngningar. Lev gott Ellinas | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.