AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.328

Instruktion sökes: Byte av dämpare bak E39 Touring?

magmo
Hej!

Någon som kan instruera mig om hur man byter de snedställda dämparna bak på en 528iTouring med nivåreglering. Tänkte byta själv pga att bussningarna i dämparens neder fäste är mycket glappa (svenska vägar??). Problemet ligge rnog i att hitta den övre infästningen? Specialverktyg. Någon som bytt själv?.

2. Min är normalsänkt, men misstänker att det sitter originallängd på dämparna (BMW original). Vet ni om BMW har kortare som skall vara anpassade till sänkningen?

Magmo maniac
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att reglera höjden på bilen med nivåreglering görs med DIS.
Där kan man korrigera ev "slitage" på höjden.
Men går det inte att göra nått hittepå som att bussa om nedre fästet för att få bort glappet, kan tänka mig att dessa dämpare inte är så där trevlig billiga??:

///MVH Hasso
Länk

Ru
38
Runarn
E39 520iAT - 97
2 x E21 323i 80/82
Hei! Øvre innfestninger hittas bakom baksetet. 1. Fell ned bakseteryggen. 2. Fremre lastsäkrings krokar må skrus av. Dra upp lastsekringskroken ock du kommer til et plastdeksel som skjuler bultarna. Du kan nå lyfta upp golvet bakom baksetet. ock kommer til øvre innfestning. 3. Husk å tildrag med riktig moment, og at bilen skal stå på hjulene(belastet) när du drager til nedra infästningerna.
magmo
Tack för infon! När jag beställer nya dämpare, skall det med några extra grejer? ex. genomslagsgummi etc.?

Vet ni även om BMW har dämpare bak för en sänkt Touring med nivåreglering?

Magmo maniac
magmo
På BMW sade de att det bara finns en längd på originaldämparna (1900:-/st). Skall man då söka sig vidare till piratvärlden och söka upp en kortare variant. För det är ju det man skall ha om man normalsänker en bil med fjädrar. Min är "normalsänkt" (20-30mm gissningsvis)

Magmo maniac
Ru
38
Runarn
E39 520iAT - 97
2 x E21 323i 80/82
Monterade Bilstein "SPORT" på min bil bak, ock der va allt tilbehør med. Bilstein produderar inte "SPRINT"(med kortare lengd) dempare bak til Touringen. Vet inte hur det er med orginaldemparna. Min hadde inte nivåreglering.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nivåregleringsdämparna justeras med elektronik via DIS så de kommer i rätt nivå i förhållande till övrig fjädringsutrustning.
Därför bara en sorts dämpare till bilar med nivåreglering oavsett M.chassie ellet standard.

///MVH Hasso
Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bilstein Sprint(åker jag själv på klockrena!) finns i 2 längder fram , 1 normallängd och en kort. Byter du till den korta fram åker du på att även byta fjädrar. Min bil skall enligt uppgift bli vass som ett troll med dom nya framdämpen( bytt 2 ggr pga nya fjädrar:)) bak som hasso och Runarn säger via DISEN men jag tror inte alla bmwverkstäder gör det.
Slå Bil&Motorteknik en signal 087110687 om du behöver lite tips de har just bytt på min bil.
Mvh
Asken
magmo
Asken/Hasso!

Pratade med Forza nyss och försökte reda ut vad som räknas som luftfjädring vs nivåreglering. Jag som kör en E39 Touring och kör utan fjädrar bak, men har de svarta "burkarna". Har jag luftfjädring? med integrerad nivåreglering. Eller heter det något annat. han påstod att det finns 2 typer av nivåreglering.

Tacksam för ett uttömande svar från någon av er?

Hälsningar Magmo
magmo
Hej!

Har 6 sidor instruktioner i PDF-format till handa från Bentley-manualen om någon vill ha?

Magmo maniac
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.