|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag skall om ett par veckor åka ned till Tyskland och där importera mig en ny pärla, jag funderar starkt på en BMW 325 från -93 med Vanos, men är det några andra saker jag bör tänka på? Vilka är de vanliga felen? vilken årsmodell skall jag sikta på? Jag tar gärna alla tips och all hjälp jag kan få, så att man förhoppningsvis kan göra ett bra köp :) | |
|
Gör en sökning på tidigare inlägg. Du kommer att hitta massor av tips, information om det du undrar. Länk |
|
| Jag hittar tyvärr inget när jag söker, eller klart jag hittar massor, men inget relevant. Några tips på sökord isåfall? | |
Satan22 |
en sjukdom på 325:er är det att toppen spricker lätt på 2,5l .... både jag och en annan polare har råkat ut för det sen så har jag hört om en hel delannan fölk som har råkat ut för skiten ... |
|
Toppen spricker? Har aldrig hört.... Säger inte att du har fel men i mina öron låter det inte som en vanlig sjukdom på M50-motorn. Länk |
|
|
tycker också att de låter märkligt att toppen ska spricka ofta på en M50,har ja nästan aldrig hört... mats_t: Sattsa på en 93 å uppåt iaf,får du vanos å allt. ETT TIPS! läs igenom importguiden här på sidan,mycket bra! |
|
Bmw ludde |
hmm, tror snarare att de äldre e36 orna är bättre angående toppen. Från 95 (tror jag) kom väl aluminiumtopp till e36 ? |
|
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det alu-topp i alla M50 oavsett årsmodell. /T.P. Länk |
|
| bmw har väll haft alu toppar sen hedenhös de e ingen b 20=) måste vaalu block du menar ludde | |
|
Mycket snack å lite verkstad??? Jag skulle gärna vilja ha lite konkreta saker som brukar vara problem, typ som på min Audi så är Rotoraxeln gjord i typ bakalit från början, vilken går av vid runt 20k mil, kostar då 3600 typ för att fixa. Eller bussningarna på Audi! Vet att bakvagnen skall vara lite svag, något fäste eller liknande, och stil***block, skriv gärna saker ni gjort på era bilar. Tacksam för svar.. |
|
Bmw ludde |
Ursäkta, menade givetvis blocket. |
|
Det vanligaste sakerna som jag vet brukar gå på E36 är: Backljuskontakt Vattenpump Stötdämparfästena bak Bakvangsbussningar (silentblock eller vad det kallas för) Spindeleder är ofta glappa Spruckna dimljus Rost i nederkant på bagageluckan Rost i skärmkanterna Det var vad jag kunde komma på för denna gången....... |
|
|
Tack Persson, det var bra att höra, då vet man lite vad man skall oroasig lite extra för... Vattenpunmpen, finns det något sätt att kontrollera denna? typ funktionsprov? rätt viktig å dyr komponent! |
|
|
Det finns 2 (om inte flera) olika modeller av vattenpump. En med plastimpeller som är den galma varianten och en med metall som är den nya som ska vara lite tåligare. Oftast är det lagren i dom gamla som går. Det går att se på utsidan om man har nya (tror jag kom -95) eller gamla varianten, kolla Länk |
|
|
Glömde.... Jag märkte att den höll på att gå föratt det tjöt lite varje gång man startade bilen, men när väl lagret går så går det fort. Jag betalade 650kr för min pump. |
|
|
Min pump drog sönder mitt under en omkörning. Den skar så hårt att den nöp fast helt och hållet, varpå bägge remmarna krängde av = ingen generator, ingen servo.. Gick för övrigt knappt att vrida runt den efter det, ens med spärrskaft! Dock verkar den vara rimligt enkel att byta, trots att kylaren i princip måste plockas bort. Kostar inte mycket, 650 spänn som sagt, men då måste du lämna det gamla pumphuset i retur! Tror tyvärr inte du får måna mils förvarning då den ger upp. // Björn |
|
|
Intressant att se att vattenpumpar är en svag punkt, jag bytte själv på min 525 iaf samma motor=M50 förra veckan, min pump hade gett upp helt, lagret glappt som f-n, och hela plastimpellern hade spruckit och släppt från axeln= ingen cirkulation alls, dvs bilen började koka efter max 500 meter... Jag betalade 580 kr för min pump hos BMW inklusive CS rabatt, lätt att byta var den också. Angående toppar som spricker: jag har aldrig hört talas om att en M50 har haft problem med toppen, ej heller toppackning, det verkar enligt många vara den allra bästa motor som BMW har byggt. En gång V12 alltid V12... BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.