AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
465

Tips vid byte av toppackning på 318is 88a

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Hej!
Jag skall byta toppackning på en 318is undrar om någon har lite tips. Har kollat sökfunktionen:) men fann ej det jag sökte.
Det jag undrar är hur jag ska ställa motorn innan toppen demonteras. Finns det några fallgroppar eller andra bra tips?
(Har bytt förrut på andra BMW)
Tack på förhand.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Innan du låssar på remmen så låser du kammen och svänghjulet i ett visst läge. På detta sättet så blir motorn helt rätt inställd när du sedan drar dit remmen igen. För att låsa kammen så behöver du tillverka ett litet vektyg som låser den på rätt sätt. För att låsa svänghjulet så behövs en lämplig borr/rundjärn som föres in i ett hål i blocket ( leta nertill på motorn på höger sida sett framifrån, där finns ett hål mellean två "ribbor" som ska ha en plastplugg som skydd).
När kam och svänghjul är rätt inställda mot varandra så är det bara att ta bort remmen och skruva bort toppen. När du sedan sätter dit allt igen så låter du kam och svänghjul vara låst enda tills du har spännt remmen. När du spänner remmen så kom ihåg att dra lös remskivan på kammen så att den kan snurra mot kammen. På det sättert så dras inte kammen snett i jämförelse med svänghjulet vi själva åtdragningsmomentet. När remmen är spännd så drar du fast remmskivan i kammen igen.

Kom ihåg att byta alla topplocksbultar då dessa är av den typen som sträcks lite = går väldigt lätt av om man försöker dra dit dem igen...

Enklast är om du går ner på biblioteket och lånar en mekarhandbok om denna bil. Där finns bla ritningar på specialverktygena, bilder och beskrivningar. Om den inte finns på bibblan så är det värt att åka på mekonomen och inhandla en för 200:- Jag rekomenderar den engelska Haynes då den svenska versionen är översatt av idioter... Alla åtdragningsscheman och moment finns i boken...

Det är väldigt vicktigt att man spänner remmen rätt då remmen är en väldigt svag länk på denna motor... I Haynes finns en beskrivning hur du kan gå till väga för att lyckas.

Alltså: Skaffa en mekarhandbok för:
Där finns alla åtdragningsmomenten
Där finns endel bra tips
Där finns bilder
mm...

Om du behöver hjälp så kan du maila mig så kan jag försöka beskriva lite mer alternativt att vi hörs av på telefon. Synd att du inte bor i närheten, då har du kunnat låna mina specialverktyg som jag gjorde för att hålla fast kammen och svänghjulet. Jag gjorde även en liten anordning för att spänna remmen korrekt. Dessa grejor är dock mycket enkla att tillverka, och jobbet blir SÅ mycket enklare med dem.

Lycka till!

Min bil: Länk
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Och du: Ha på rejält med packningsmassa på o-ringen mellan toppen och blocket. Den har tydligen en förmåga att börja läka annars. Jag fick reda på det för sent, så min läker lite vatten i framkant nu...

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Tack för svaret. Har tyvärr gett dig lite fel information om bilen:(
Det är en 90a och det visste jag inte förrän nu, dvs dubbla kamaxlar. Visste inte att det var skillnad på de årsmodellerna.
Bytet ska ske pga vattenläckage från den packning du nämnde så det blir silikon på den.....
Var lite ivrig och har redan demonterat toppen utan verktyg:)
Har dock körnat egna märkningar på båda kamaxlarna och vevaxeln. Hoppas motorn startar när man är klar:)
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Är det någon som vet hur man kollar de hydrauliska lyftarna på en 318 16v? Tänkte att man kanske kan fylla dem med olja och se om de håller trycket. Går det att byta dem när toppen är monterad? (inga delar hemma)

Är det svårare att montera kedjan på rätt sätt på en 16v än tex min 535a med enkel kamaxel?
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Du kan låsa kammen och svänghjulet i rätt läge även nu när du redan har rivit. Jag tror att det funkar på ungefär samma sätt som jag beskrev ovan på 16v. Men om du har märkt upp riktigt så ska ju det funka bra det med OM den var helt korrekt inställd när du började. Om du gör som jag skrev så blir den helt rätt inställd oavsätt hur den var innan...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.