|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
här ska köpas framsystem till bilen, det blir ett 2vägs med en 5,25" och diskant på 1".. men jag är inte hundra på vad jag ska köpa..? Rockford eller Infinity, båda kostar ungefär lika mycket? Jag är ute efter att det ska låta bra, inte högt! Lyssnar på det mesta, inte ute efter nån speciellt ljud.. lyssnar dock mest på trance, med både snärtig bas och djupbas, även metal.. Givetsvis kommer jag köpa steg o baslåda senare.. vad skulle ni välja? Rockford eller Infinity? | |
|
Lyssna på båda och välj den du gillar bäst. Båda är ju riktigt bra grejor så det är helt och hållet en smaksak. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Infinity Kappa så klart!! Det ger underbart HiFi ljud på lagom volym (men kanske inte det bästa för Metallica i 145 dB) MEN för att få ut max av det oavsett vad du väljer: Slutsteg av god kvalitet på sådär 50 RIKTIGA watt/kanal för bästa upplevelse ( körde med DLS Genesis 4-channel med utmärkt resultat tidigare) Rockford var tidigare iaf mera muskler än finess( men det var då det...) Men du får ju lyssna själv, till din musik och avgöra vad du tycker passar dina öron Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Bmw ludde |
Gasar-Magnus kör den kombinationen nu, DLS genesis fourchannel, infinity kappa. Kommer du ihåg vilka inställningar du hade på steget för att få ut det bästa. ? |
|
E34 Sedan Infinity Kappa 5,25 kit fram + 10" Cerwin-Vega i låda ( mono) i skuffen (spelade genom skidluckan) + 5.25 koax Kappa i hyllan bak på inbyggda effekten i apparaten Det som passade min smak var en delning ganska lågt kring 80Hz och mycket Hifi stuket så "lagom" knapp märkbar sub på låga volymer (som det skall vara: man skall inte märka suben men man skall märka när man kopplar bort den....) Testade mig fram med lite blandad musik ( brände en fin fin test skiva med varierad musik just för att prova HiFi stuket) Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Bmw ludde |
Ok, men om jag vill få fram lite mörkare toner kring den låga volmen ska frekvensen vara hög då ? |
|
mörkare?!?!? menar du dunk eller känslan av en sub som. t.ex. om man spelar Sade-" No ordinary love" på soft volym och "känner" hur mycket kraft det finns i stereon trots den låga volymen Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Bmw ludde |
precis det ska finas kraft i stereon trots den låga nivåN =), lite djupare bas. |
| ni som köpt infinity kappa, var har ni köpt ert? bilradiolagret har bara 4"-kitet | |
Bmw ludde |
Tror att det finns på www.nardik.se |
|
www.Bilradiohornan.se Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Bmw ludde |
Gasar-Magnus. Vad tror du på för inställningar för att få lite ljupare bas på låga volymer ? |
|
Vet ej, hade en Kenwood Head unit ( 7080??) med en massa fina just. möjligheter för i ton bilden så jag labbade en hel del med olika skivor och provade mig fram med trail-and-error-metoden Lycka till..... Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
Bmw ludde |
ok. |
|
Dego: Mellan R/F och Infinity så skulle jag välja Infinity. Men jag skulle nog även lyssna på Amega och MB Quart (Q-line) också, innan jag skulle bestämma mig. Lycka till ! /Jake |
|
betriebsanleitung1 |
Ja g hade valt R/f för de tappar inte bort mellenbasen vid hög volym. |
|
det blev ett infinity kappa 5,25" kit, håller på o monterar det nu.. det var inga problem att ersätta den gamla diskanten med den nya, blev riktigt snyggt.. gamla gallret åkte ju bort så det blev silver nu. Det bästa var att jag fick allt för 2000:- på brl, istället för 2500 =) vet inte varför, kanske utförsäljning eller nåt? Jämförde lite med inf kappa och vanliga inf reference, det var en ganska så stor skillnad, kappa lät mycket renare, reference lät ungefär lika burkigt som ett par gamla datorhögtalare. Blir klar med allt imorrn.. hoppas det låter bra =) Tack ni som svarat |
|
|
Glöm inte nu använda slutsteg till fram systemet så blir det kalas bra ( låt högtalarna "spela in sig "innnan du ger fullt skaft ( oavsett du matar vi Headunit eller slutsteg)) Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
jag tänkte jag skulle strunta i steget för framsystemet. jag köper ett fyrkanals sen, som jag driver lådan och hatthyllehögtalarna med. Det borde väl räcka med de få watten som finns i headuniten nu? tack iaf för tipsen! |
|
Bmw ludde |
driv helllre hatthyllan på stereon då, du sitter ju för de mesta fram antar jag, lite roligare att ha de bästa ljudet där och inte där bak ? |
|
Dego: Ludde tar orden ur munnen på mig.... Rätt in justerat med ca 2x 50 Watt högkvalitativt slutsteg till framsystemet (och lite "fjösdrag" på hatthylle högtalarna via headuniten) ger bäst ljud fram, justerar du och får till det bra får du en ljudbild ( blunda och du tror att allt, även basen, kommer framifrån...underbart va..) som håller nästan tävlingsklass ( vilket du INTE får med mesta duket och ljudet i hatthyllan...) Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.