AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
426

Kopplingsslir Z3 M

kr
31
krilleg
Z3 M Roadster
318 E30 grus/snö-räser
Har precis införskaffat en Z3 M Roadster och har börjat fått problem med kopplingen. Den börjar bita VÄLDIGT långt ner och har slirat vid hård körning redan på 2:ans växel. Är detta ett vanligt problem? Är det lamellen som är slut? Är det något fel på tryckplattan? Eller är det en inställningssak? Tack på förhand! /Kristoffer
eF
900
eFx
520d Touring -09
Utan att kunna för mycket om kopplingen så gissar jag att dina lameller är lite trötta.. å äre inte dom så är det nog tryckplattan eller en kombination av dem båda (det vi i dagligt tal kallar "slut koppling"..) Hur långt har den gått då?
kr
31
krilleg
Z3 M Roadster
318 E30 grus/snö-räser
Edit: årsm. -97, 6000mil.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag har hört att just kopplingen är en av de saker som slits på Z3 M bilarna (säket alla M-bilar och även andra bilar med många hästar).
Jag tror inte miltalet är den avgörande faktorn på hur snabbt kopplingen slits, utan på hur bilen körs. Var det inte BMW Solna som lånade ut en E39 M5 när den kom och kopplingen var slut efter en vecka eller så!?
Har man en massa hästar under huven kan man inte justera hastigheten med kopplingen (som gammlingar gör när de ska fickparkera), det är det man har gaspedalen till.

Inte mycket hjälp men ....
Du får gärna berätta vad det kostar att byta koppling på en sån bil, så man vet för framtiden.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Mr Hamann
En kompis med en E36 AC Schnitzer M3:a betalade 6000 för kopplingsbyte i Västerås. Är nog inte så stor skillnad på Z3M modellerna.

// Mr Hamann
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att lufta kopplingshydrauliken!
Luftnippeln sitter under bilen, långt upp på vänster sida av växellådan.
Luftas på samma sätt som bromsar.

Om inte det hjälper, behöver du säkert byta kopplingslamell...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.