AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
955

Ställa in ljudet på slutsteget.

Bmw ludde
Vad utgår man ifrån när man ställer in ljudet på slutsteget, eller kör man på känsla så tills det låter bra ?
Känsla mestadels ( beror lite på vad steget driver också)

Jag gör så här att jag justerar för att INTE få "ketchupeffekt" när jag drar på volymen 3 hack, utan vill med volymen på headuniten kunna justera ljudnivån mellan soft, knappt hörbart och bra dunk (dvs. ganska låg gain på steget)
Med bra steg ( läs: kraftigt steg av god kvali-sort) så ger detta mkt bra HiFi ljud med mycket effekt som "kontrollerar" högtalarnas rörelser även vid låga volymer..

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
betriebsanleitung1
Ställer du steget för högt så utnyttjar du inte volten i lågnivån till fullo
Bmw ludde
hur menrar du med att ställa det högt ?
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Lite tips från Rockford...
Maximum output voltage is the measured output of the preamp section of a source unit rated in AC Volts. Higher "unclipped" output voltages like in the RFX source units are desirable when selecting a source unit. There is no fix for a source unit that "clips" before reaching maximum output.This is a function of how well the power supply is designed and built in the source unit. A High output "unclipped" source unit voltage allows most amplifier gains to be set at a minimum and still drive the amplifier to full output. This also reduces the overall noise in the system.

1. Drives amplifiers to full potential without distortion

2. Reduces noise in audio system

3. Increases dynamic range of audio system

Mer om GAIN...

Contrary to popular belief, those gain (input sensitivity) adjustments are not "volume" controls! The reason those adjustments are there is to allow compatibility with different types of equipment.

What they actually do is set the amount of input voltage required to drive the amplifier to full power. Let's say we have an amplifier that is capable of producing 50 watts. If those input adjustments were made correctly, the amplifier would produce 50 watts with the source unit volume at or near its maximum. If the input sensitivity is increased, the amplifier may make 50 watts at a much lower position on the source unit volume control. Then, if the volume on the source unit is increased, the amplifier begins to "clip" and produce distortion because it cannot produce any more than 50 watts. By increasing the sensitivity of the amplifier you also increase the chances for noise in the system.

Lycka till... !

/Jake
eF
900
eFx
520d Touring -09
Låter som "hellre för lite GAIN än för mycket" är en bra kompromiss, eller?

/eFx
Ja
299
Jake
eFx: Hm... du ska väl ha hyffsat jämn nivå mellan fram och bakhögtalare, samt rimlig nivå på subben (individuell smak avgör vad som känns/låter rätt). Senast jag ställde in gain på mina nyinköpta steg så vart det väldigt lite...

Börja med att ställa in systemet i kupén... dvs mellan fram och bakhögtalare, applicera sedan subben till resten...

Det brukar väl följa med instruktioner för hur du ställer in gain mm, när du köper ditt slutsteg... utgå från den...

Lycka till !

/Jake
eF
900
eFx
520d Touring -09
Jake: Ok! Körde med instruktionerna (har ett JBL-steg), men det slutade med att jag ställde ganska hög GAIN ändå, och det gör ju att man knappt behöver vrida alls på huvudenheten för att få tokigt mycket ljud.

Dock har jag inte orkat ställa om det (eftersom jag tyvärr satt steget så jag måste lossa det), men det är klart man skulle verkligen behöva ställa ner lite.. får dra mig själv håret och få det gjort helt enkelt :)

/eFx
Ja
299
Jake
eFx: Been there... done that.... vet exakt hur det känns...
Men faktum (för mig i alla fall) är att ljudet blev renare (speciellt mellanbasen) och övre subbasen mycket "tightare" för mig när jag gjorde det. Men det är klart, jag köpte in delarna i etapper och var tvungen att justera in dem när de kom ihop till slut... ;o)

Fick lite hjälp med att använda en speciell CD-skiva med inspelade frekvenser mm... för att hitta rätt, kanske något för dig... ? Du hittar sånt om du frågar runt på bilstereo/hifi-affärer...

Hoppas att det fixar sig....

Lycka till !

/Jake
eF
900
eFx
520d Touring -09
Nu har jag ställt ner min gain till nästan hälften av vad den var.. det blev ju som natt och dag :) Hela upplevelsen är att ljudet blivit renar samt att basen låter ännu mer "kontrollerad" och bestämd. Helt klart värt att titta närmare på för er som inte gjort det!

/eFx
Ja
299
Jake
eFx: Grattis... vad kul att det gick bra... ;o)

/Jake
eF
900
eFx
520d Touring -09
Tack tack jake!

/eFx
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.