AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.009

Bara ett litet tips om trasiga ljusrelä till E34:n

ormen
Kom på en grej o tänkte dela med mig. Detta gäller E34(518/520/525--- 530/540 vet ej säkert.) med krånglande halvljus/helljus. På båda mina 525:or lade ena halvljuset av.

Fel: På vänster sida bakom stötdämpartornet i motorrummet sitter det en liten svart plastlåda med ett kretskort i. På det kortet sitter det 4 st. pyttesmå reläer. P.g.a. skakningar släpper deras "fötter", lödningen spricker. Det är ljusreläna.

Åtgärd: Plocka ut kortet, vänd på det o kolla med en lupp på lödningarna. Om det är sprucket i nån lödning går det alldeles utmärkt att löda försiktigt med en mindre lödkolv.

Detta tips ville jag bara nämna så att ni slipper åka in till verkstan o betala en stor summa för ett nytt kort, felet är en skitsak egentligen.

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Finns bra beskrivet här;

Länk
eller här:

www.bimmer.nu/mektips/lkm.htm

Problemet verkar vara väldigt vanligt men på samma gång relativt enkelt att åtgärda. tydligen så är dom senare lkm modulerna lite trevligare uppbyggda och risken att reläerna skakar loss är mindre, modulen fungerar utmärkt på äldre E34

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
ormen
ok. visste inte att det fanns, tur att man inte är ensam i världen....

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
Ma
1.341
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Stämmer mycket bra! Fixade mitt ena halvljus idag. Tack också "jamo".

Kan meddela att när man står och tittar ned i modulen när den sitter i bilen, är halvljusrelät det längst till vänster, nästa är helljus. Sätter man i kortet utan lådan ser man tydligt om någon trycker på knapparna vilket relä som är vilket och man slipper löda alla.

Så sparade man 1500-2000 pix tack vare forumet!

Matthias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.