AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.477

Låna ut bil-?

Sida 1 av 3
Hej!

Nu är det så att en arbets kollega vill låna min bil till ett bröllop detta för att kunna impa på sina snobbiga släktingar. Nu har det gått så långt att han har mutat mig(present check på bmw)för att kunna låna bilen. Han kommer då att låna bilen under 2dgr vet ej hur långt han kommer att köra.

Fråga:

1.Vad händer om han krockar?han är över 30år kör själv 320(E46-2)firma bil.....
2.Ska man skriva ett kontarkt där det typ står om det händer nåt så är det han som står kostnaden etc.

Några andra tips?

Ps.Kanske ska man tejpa igen sport läget:))
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
1. Försäkringen gäller precis som om du själv kört bilen.

2. Litar du på killen så behövs ju inga kontrakt eller liknande. Litar du inte på honom tycker jag inte du ska låna ut bilen till honom...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado:

Sunda tankar du Jesperado

Fråga:

Är det helt fel att begära ersättning i form av pengar/full tank etc?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
starre,

2. Jag hade skrivit ett kontrakt, bara för sakens skull. Det tar max 5 minuter, men kan bespara er båda MYCKET klydd vid en eventuell olycka+efterföljande rättssvit.

3. Beror sig på hur bra vän han är. Att bilen ska returneras med full tank är väl det minsta du kan begära. Säg dock åt honom att INTE tvätta den, annars kanske han kör den genom en hemsk borst-automat eller repar på annat sätt. :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Starre: om du lämnar bilen med full tank, ska du naturligtvis ha den tillbaka med full tank.
Hur mycket var presentchecken på som du fick i "muta"?
Den kanske räcker som ersättning om ni är nära vänner? Och i såfall är det ju inte heller ngt snack om vem som ska betala om det händer ngt.

Länk
li
1.959
liste
535i -89
Starre - Jag är extremt noga med vem som lånar min bil, oavsett om det handlar om fem minuter eller om jag sitter bredvid. Hade jag haft din bil hade jag varit MYCKET försiktig med vem jag lät köra den... Är du inte riktigt bra vän med snubben och tycker att du har "kvitto" på att han är vettig både på och utanför vägen, så tycker jag att du ska skippa det. Det är trots allt bättre att han blir sur en dag eller två, än att du ska vara fly förbannad på människan resten av ditt liv. :) Beslutar du dig för att låna ut bilen är det kotym att du får tillbaka den med samma mängd soppa och lika ren och fräsch som vid överlämnadet. Det är ju ingen hyrbil du har! :D
nofx16:

2.Ok
3.ok

Ufo:Om man säger så här det räcker inte till nya fälgar....500kr men det kanske bara är en början:))

liste:

Jag har ALDRIG lånat ut bilen utan det är bara ett fåtal som har fått testat den med mig bredvid.

Shady
begära pengar för att låna ut bilen till en polare tycker jag låter väldigt snålt att han ersätter bensinen är väl självklart men att begärna nån hyra...

precis som jesperado säger litar du på han och han är en schysst kille är det väl bara att låna ut den

tror du inte att du kommer att få tillbaka den i samma skick som du lämnade den är det väl bara att inte låna ut den
Vänner emellan är det inte hyrans storlek som räknas, utan tanken

Exempel:
Om jag vill låna Jesperados 750 så är detta lämpligt förfarande

" Jeppe, kan jag få låna din 750 5 timmar på lördag?? Vi skall till Puttgarden och köpa öl, så vi lämnar 2 plattor till dig när vi är tillbaka..."

"Visst!! " säger Jeppe ( för han är en bussig kille och han gillar öl...)

d.v.s. Jeppe skall inte behöva begära hyra ( det är ju snålt!!) och jag skall självmant erbjuda Jeppe lämplig "hyra" ( annars är ju jag snål och otacksam!!)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Gasar-Magnus:

Då jag redan har fått en muta hur ska jag då vara om jag förstår dig rätt så ska jag då låna ut bilen bara för att han gett mig mutan?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
starre...
Om det känns rätt; låna ut bilen.
Om det känns fel; låna ej ut bilen.
...enkelt! :)

/Erik
..Eller låta honom förstå att "mutan" inte räcker för att få det han begär....

Gasar Magnus:

mycke vill ha mera:))
Jag har några regler som gäller mina bilar:

1§ Låna aldrig ut bilen till någon, oavsett hur bra kompis det än må vara.

2§ Sälj aldrig bilen till en nära vän.

Tro mig, att låna ut bilen, eller sälja den, till en vän kan leda till jobbiga och känsliga konflikter. Det finns inget som kan förstöra vänskap på ett lika effektivt sätt som en tvist berörande pengar för ersättning av till exempel skador.

Om Du förklarar detta för din vän tror jag knappast han blir besviken.

Sen måste jag få lov att undra vilken släkt han tillhör? Wallenberg? En ny fin BMW brukar vara representabel oavsett modell. De flesta personer ser inte ens skillnad på en M3 och en 320. Sådan är verkligheten. BMW som BMW så att säga...

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Starre: har han snygg fru???

bjoerck:

Ja som nästan hade bestämnt mig men nu får du mig på andra tankar tack:))

Tror inte att det är någon av de riktiga eliten typ de namn som du uppger tyvärr....

Gasar Magnus:

Nej
eF
900
eFx
520d Touring -09
Starre, jag skulle tejpa över Launch Controllen om jag var du, precis som i volvo-reklamen.. :)

IMHO tycker jag inte du ska låna ut bilen! Hela idén med att låna någons bil i två dagar för att impa på släkten är ju lite bisarr. Men jag ska inte säga för mycket, jag vet ju naturligtvis inte hur relationen ser ut mellan dig å din arbetskollega!

Ett skönt exempel i sammanhanget är också alla dom människor som ringer till biluthyrningsfirmor och prompt måste ha en speciell biltyp.. "Ja, jag ska bara ha bilen över dagen..? En Volkswagen? Nej det går inte, jag kanske måste åka hem och då kommer den ju stå på uppfarten.. ni har ingen Audi eller BMW ledig??"

/eFx
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Starre: Då tydligen bilen skall bli väl "härdad" är det väl lika bra att jag konverterar det till en maxisladdare eller hur Micke o? Ge mig nyckel i ett dygn sen kan du köpa nya 19"are på en gång med dom slicksen...
Mvh
Asken
De finns väl m3or att hyra?
De spelar ingen roll hur god vännen är, han kommer inte köra bilen på samma sätt som personen som äger den.
Du kommer leta fel när du får tillbaka den som troligast, o kanske tycka att växellådan inte känns riktigt som när du låna ut den osv. Faktum kvarstår du har ingen koll på hur han behandlar din bil när den är utlånad i 48 långa timmar. Om han nu vill imponera på släkten, vad är de som säger att han inte vill imponera på sin nya fru genom att dra din bil till varvtals stopp?
Om de nu skulle hända något med bilen kommer aldrig er vänskap bli densamma igen. De räcker att den blir vandaliserad, jag menar, då är du av med bilen i 3-4 veckor pga semestertider och halva din sommar blir "förstörd"
Personligen hade jag ALDRIG lånat ut en M3 E46 till Någon i min ägo, möjligen om de är någon med en likande sportbil där man "provar" varandras bilar.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag håller med flertalet föregående talare.

1. Sälj aldrigt ngt i motorväg till en polare. (Lill- resp. storebrosan går bra. De kan man ju alltid "spöa"!!!)

2. Litar du på polaren så är det lungt. Inga problem. Det är ju bara en bil i slutändan. Bilar går att reparera.
"ölen" kommer då automatiskt (likaså tvätt, soppa m.m) annars är det ingen "polare"

3. Litar du ej på polaren så är det "Bye-Bye" eller = ingen polare utan mera en bekant.

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
Jag har en kompis som jag litar på 100% just när det gäller bilar.
Jag brukar rekonda mina bilar hos honom, och jag kan lämna bilarna hos honom utan att fota bilen innan eller ha en klump i magen för vad som ska hända med bilarna när man själv inte är med. Min M3'a var det endast han och min mek som fick köra (förutom jag förståss) när bilen var i min ägo.
Man kan inte begära att andra ska vara lika nogranna med sin bil som man själv är, därför är det bättre att avstå. Det kan som sagt, sätta de flesta vänskaper på en rejäl prövning.

/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.