|
|
|
|---|---|
|
Hej hej. Jag sökt på forumet och läst både det ena och det andra, så nu tänkte jag ge mig på en turbokonvertering av min 318i -88. Tänkte åka på skrot och hämta det som behövs. Frågan är bara vad behövs exakt? Och vad ska jag ta från för bil helst? En annan sak är komsänkningen, tänkte att man kanske skulle skita i att kompsänka då det blir lättare på besiktning att bara byta grenrör. Eller kan man skruva ner turbotrycket vid besiktning och besikta? Hur som helst, om man skippar kompsänkning, vad kan man då ladda utan att det går sönder? Sen slutligen, hur mycket effekt borde man få ut ur motorn? Om man säger att den laddar.. 0,5 (borde väl klaras av utan kompsänkning?) Det hela ska bli en budgetkonvertering, typ 2k -2,5k har jag tänkt lägga ut. | |
Rotti |
2k-2,5k ?? skulle du inte ha turbo ....ett mega snik bygge kostar minst 10 tusen.... |
|
Hejsan ! När jag gkorde ett budgetbygge på en 318i, hamnade slutkostnaden på ca 12-13k Ändå tog jag mycket på skroten ! |
|
|
om du sökerså kan duhitta ett bugetbygga som gick på 2000 kr utan ic, han byggdemycke själv o fycken jävla massa delar, så de går allt att bygga för 2000 kr, men då ska men nu ha bra kontakter. mvh Erik (O==00==O) 02 rullar fetast |
|
|
Delar som du kan behöva (för en budgetbygge) är bla tryckvakt -er från ex. saab 900. Turbo från antingen en saab 900 eller en 9000, eller annan lämplig turbobil. Några startspridare för extrabränslet. Diverse slangar och rör. Koppling till oljereturen från turbon. Ev. en IC. (rekomenderas). mm. + grenröret förståss. Men visst går det att turbokonvertera för 2000 spänn, bara man har bra kontakter, är händig och får tag på rätt delar billigt. Lycka till! |
|
|
jag byggde precis ett sånt budgetbygge. kolla in på www.moffa.nu/martin www.moffa.nu |
|
|
Ska du ladda 0,5 så är det nog på sin plats att komp-sänka... Man brukar ha som regel att ladda max 0,4 utan komp-sänk. Om du laddar 0,5 bar så får du ca 50% effekt ökning. Lycka till! BMW följer inte utvecklingen... Dom LEDER den!! |
|
|
Jag blir klart mer imponerad av en kille som byggt ett fullt fungerande turbosystem av "skrot" än av en kille som bara vädrat lädret lite och fått allting serverat... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag håller till fullo med Jesperado.... Grymt häftigt med snik-bygge... BMW följer inte utvecklingen... Dom LEDER den!! |
|
|
Det kan ju faktiskt vara så att killen inte gör det i första hand för att få ut sjuhelsikes massa hästar utan mest för att lära sig. Det känns kanske bättre att övningsbygga på ett budgetbygge än att kast stora femsiffriga belopp i sjön för att man tänkt fel. De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon |
|
|
Martinfs: snyggt bygge.. hur mycket tror du man kan få ut ur en 2,5 motor om man snikar som du gjort? jag hadde tänkt att ta grenrör från en 525tds och den turbon (samma som du har) hur mycket klarar den av? sedan borde det går att använda det grenröret med.. någon som gjort det? Sluta tjivas om inget och kom med förslag i stället... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.