|
|
|
|---|---|
Calle_Bmw |
Tjena.... Jag ska klämma dit en turbo på min kärra (m60) Då är min fråga behöver jag kompsänka, om jag ska ladda 1bar? Klarar jag mej på orignal sprut? Vore tacksam för svar. //Calle |
|
får nog klämma dit 2 turbos på m60in :) |
|
| Du bör nog sännka kompen för att kunna ladda 1 bar på den motorn. Den har ganska hög kompresion. Du måste ha större spridare och ett piggyback sprut eller ett helt nytt insprut system. | |
|
Räkna med ca 100-150000kr om du ska försöka ladda 1 bar på m60 och få det att hålla... |
|
Calle_Bmw |
Bmw-andreas. Vad är det som kommer att kosta så mycket?? Jag ska inte köra på strippen utan bara köra för skojs skull. Jag behöver inte ladda så mycket som ett bar. Är det automat lådan som inte pallar?? |
|
Låter som ett riktigt sjysst kombination med turbo till V8:an. Undrar också lite, vad är det som kommer kosta så mkt om man kör 1bar? Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
kolvar,stakar,insprutning,spridare,soppasystem,intercooler,balansering,maskinjobb går på 100k om man vill att de ska hålla. + alla jobb som grenrör,tryckrör det är den bistra sanningen |
|
|
Så det finns inget "ekonomiskt" sätt att hitta på ngt skoj med V8:an ? Skulle vara skoj med ca 50-80hp till. Kanske bättre att leta efter en 540 motor..=/ Förbenat...jag som själv hade mina funderingar på en liten turbo el. dylikt. |
|
| Du kan säkerligen göra en turbokonvertering av en orginalmotor om du vill. Läs lite om andra turbokonverteringar här på forumet av standardmaskiner. Skillnaden är att det oftast varit billigare maskiner än V8 or som är enklare och lite "bättre" ur penninga synpunkt att turbokonvertera. Men om du är duktig och kan bygga grenrör själv och vill labba lite med diverse bränsletillskott osv så kan du säkert göra en konvertering om du vågar chansa lite på att det håller. Du blir säkerligen ganska ensam om att åka 3liters V8 med turbo i alla fall. | |
|
bmw-andreas Hmm... ja det är sant. Är absolut ingen expert på området men lär mig mer varje dag=) Hur mkt måste man egentligen byta för att komma upp i sådana respekt ingivande siffror som du numera har i din bil? Kommer ihåg jag läste ett reportage i bilsport om din bil för ett tag sedan och vill minnas att effekten då var uppe i dryga 500hk... Fick uppfattningen att e30 var väldigt stabil för turbotrimmning, alltså att om man har en välskött motor kan trimma en hel del utan att behöva byta ut för mkt i motorn, är det så? Lycka till i fortsättningen med din grymma e30! Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Motorhead: Fast BMW-Andreas har en E36-motor i sin (M50B25). Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
bmwsteffe |
> calle_bmw: släng i en kompressor då!! betydligt lättare till din bil o ger ändå rätt mycket effekt ökning........ |
|
Haglund Jaså, e36... hmm, låter intressant. Bmw Andreas Berätta gärna mer om din bil och varför du valde e36 motorn? Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Mitt motor är typ allt bytt eller omgjort utan vevaxeln... Jag ville prova med 24ventils motor hur den funka med överladdning,och det funka bra:) |
|
|
Bmw Andreas Jo jag håller med, du har verkligen fått det att funka bra! Respektingivande är ordet! En fråga bara, e30 eller e36 motorerna... vad kan vara en rimlig trimningsgrad med turbo innan man behöver byta allt för mkt i motorn. 300 hk skulle det gå? (Kanske man får byta spridare etc...) Hur mkt håller original drivlina för på ett ungefär? Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Jag hade ju ca 500hk och jag bytte ingenting i motorn,bara utvändiga saker.. Och orig drivlina håller hur bra som helst för det,bara byta koppling. |
|
|
Då minnes jag rätt, läste om din bil i bilsport och fastnade för upp till 500hk med mkt originalgrejor kvar vilket låter mkt bra för mig och min ekonomi. Skulle gärna ha en e30 325 turbo. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.