AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.671

Tickande ljud vid kall motor, fel?

Kör en 316 E36 från -91.
När bilen stått still och är kall hörs ett tickande ljud både vid tomgång som vid normal körning. Efter några kilometer, när motorn blivit varm, upphör det tickande ljudet tvärt! Därefter låter motorn helt normalt! Detta upprepas varje dag.

Någon som upplevt liknande och vet vad som är fel? För det kan väl inte vara normalt?

Tacksam för hjälp!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad har du för olja i motorn?
När servades den sist?

Sliten kamaxel är tyvärr inte ovanligt på din modell, framförallt inte om man har slarvat med oljan i motorn (serviceintervall och/eller kvalitet).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Antagligen spridarna som väsnas lite mer när bilen är kall och dom måste mosa in extra soppa...

Mina spridare ändrar ton beroende på gaspådrag (inte varvtal)

-----------------------
Min E30:
Länk
Är detta "farligt" att åka med utan att åtgärda?
När man väl kört någon kilometer upphör ju det irriterande ljudet och motorn låter normalt igen. Och funktionen på motorn är ju inte sämre, det låter ju bara lite någon/några minut(er)?

Tacksam för hjälp!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Så länge det är ett tickande ljud och inte ett slammer så är det ingen fara.

-----------------------
Min E30:
Länk
Det är garanterat dom hydraliska ventillyftarna ett mycket vanligt fel på denna motor hade samma fel på min 316 -90. Lyftarna kostar 1240 kr på Motor Nord och kan bytas utan att man tar bort kammen om man har tillgång till ett specialverktyg som BMW verkstan har, försök att prata väl med någon BMW mekaniker som vill tjäna en extraslant någon kväll jobbet tar högst en timme för den som kan. Häll sedan Quakerstate 20/50 highperfomance mineralolja i motorn (allså ingen blaskig syntetolja) så blir den garanerat tyst.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
JanneA, kan du definera vad du menar med "blaskig syntetolja"!?

Mvh

Någon mer som har åsikt angående om det är ofarligt eller olämpligt att åka med taskiga ventillyftar??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det som kan hända om du har sliten kamaxel (som är mycket vanligt på m/40-motorn) är att effekten minskar pga minskad öppning av ventilerna.
Direkt "farligt" lär det inte vara, men det kan nog bli värre och då bör du kolla hur kamaxeln ser ut! (och byta den samt vipparmarna)
Att lyfta på ventilkåpan är relativt enkel operation, och ser du någon som helst förslitning i kamaxelloberna (förslitning som du kan känna med nageln om du drar den över loberna), är kamaxeln "skrotfärdig"!

Mvh

Johan B:
Jag har sedan jag köpte bilen (316 E36 M40 -91)för ett år sedan kört den på mineralolja 15W40 som jag får gratis. Detta efter rekomendation från min far som kör alla sina bila på denna.

Kan oljan vara orsaken till tickandet?
Är det lönt att prova oljebyte till t.ex. helsynt 5W40 och se om det blir någon skillnad innan jag går på ventillyftar mm som kan vara tänkbart fel?
Mycket få oljor är bra till flera bilmodeller... Ännu färre är "bäst" till många bilmodeller.

Vidare funderar jag på om det sitter Vanos på din bil. Jag har själv samma problem med ett lätt tickande ljud, men detta endast då bilen har stått ca 6+ timmar, och det försvinner efter några sekunder. Det som låter är olja som pressas in i ventillyftarna, vilket tar ett litet tag på en "äldre" motor..

// Björn
tickandet beror säker på de hydrauliska lyftarna... de "tappar" oljan när motorn inte är igång på ett tag... när lyftarna når sitt rätta oljetryck tystnar det... det tar en stund. det är därför det bara tickar när bilen är kall.

fridens!
Men ska det verkligen ta 1-2 minuter eller 1-2 kilometer?
ja det är inget ovanligt! det är olika beroende på bilmärke det där... men jag kan ju inte lova att det är lyftarna, men det låter så!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

För att kommentera oljevalet.
Om bilen tystnar efter en stund, dvs när oljan blivit varm (och tunnare) så är det snarare en tunnare olja du behöver. Med en tunnare olja får du bättre oljeflöde vid kallstart och slamret kommer upphöra tidigare (troligtvis efter några sekunder).
OM slamret istället hade kommit senare, dvs varit ohörbart i början med stigit i takt med varmare motor så hade oljan förmodligen varit i tunnaste laget. Nu var så inte fallet, varför en "blaskig helsyntet" är bland det bästa du kan göra för att bespara dig mot oljud (och inte minst slitage).
Helmersson:
Och det är i så fall inget som behöver åtgärdas utan det är normalt? Är det vad du menar?

Ingen blir gladare än jag i så fall!!
är det enligt min teori kan du vara lugn
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Anders S, en bra syntetolja är troligen bättre (och i längden billigare än dålig gratis-mineralolja), för din och andra motorer.
Prova en bra syntetolja och se om ditt tickande försvinner. (0W40, 5W40 eller 5W50 kan vara lämplig viskositet för din motor!)

Dålig olja käkar snabbt upp kamaxlarna på bland annat M40-motorerna!
Dyrt i längden trots att oljan är "gratis".......!

Mvh

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det framkom aldrig hur gammal oljan var?
Men visst 15-40W är i tjockaste laget på sommarn också.
Syntetoljor har oftast större "spännvidd" (0-40, 5-40, 5-50 osv.)

Förenklat: De första siffrorna (5) anger hur "tunnflytande" oljan är när motorn är kall, ju lägre desto mer lättflytande och bättre oljeflöde vid kallstarter. De andra (40) hur "tjock" den förblir när den är varm, alltså hur bra den "klistrar" fast sig på kolvar, cylinderväggar, men egenskaperna försämras kontinuerligt.

Testa en syntetisk 5-40, finns billigt på Coop FORUM eller Biltema (~200:-) och byt filter varje gång.

Skulle också råda dig att byta olja oftare på vintern - oljor har detergenter och olika tillsatser som förbrukas fortlöpande, framförallt vid kallstarter. Helst ska du köra tills motorn blir varm också (5-9 Km), oljan förbrukas ännu snabbare annars.

Gärna en tjockare olja på sommarn typ: 5-50, 10-60.

Jag byter ungefär 2ggr /år på BMW:n (1500mil / år) och uppemot 3 på Toyotan (1900mil / år). Det blir oftare på Toyan för den blir skitig så snabbt.
Varje gång jag byter olja så tappar jag ur gamla oljan och fyller på med billig mineralolja (80:-/ 4 liter), kör en liten sväng så att jag "sköljer ur" motorn först, tappar ur och byter filter och fyller på med syntet.

Om inte knacket blir avhjälpt av det så läste jag i teknikens värld om en motorsköljningsmetod från Bilstein som du hittar på www.maltemanson.com/prod_bilstein.asp som enligt skribenten avhjälpte knacket på hans opel.
Men det verkar bara vara på riktigt nergångna motorer det funkar.
Funderar faktiskt på att ta Toyan dit även fast det kostar runt tusingen.
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
hehe! Nu har lilla skänninge fått ett namn på kartan =)
de ligger ju i mina hemtrakter!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.