AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.493

Vita fläckar på motorhuven ?

Idag var jag på Säve och kollade på streeetrace. Men innan så skulle jag försöka hitta en parkeringsplats som inte var på den sörjiga och våta gräsbanan, för det var en riktig leråker.
Jag hittade en plats som var ok, men en bil framför mig fastnade i leran och när han tog sats för att komma loss så skvätte han ner min fina nypolerade pärla på hela motorhuven och på sidan. Ja ja tänkte jag, det är väl inte hela världen, jag får tvätta av bilen när jag kommer hem.

Väl hemma, så det första jag gör är att ta fram slangen och börjar tvätta av lerstänket .... men döm om min förvåning när jag skulle torka av bilen.

Vita stora fläckar över hela motorhuven !
Jag tvättar igen och igen .... samma resultat . Det hjälpte inte hur mycket jag än försökte.
Leran har troligtvis bränt/fastnat i lacken, hur är det möjligt ?
Lackbehandling gjordes i mars i år .

Kan någon hjälpa mig svara på detta ?

Just nu är jag väldigt olycklig ....

Mvh
Maria

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inte ska du vara olycklig inte, det kan vi ju inte ha.
Troligen sitter det inte i lacken utan i lackbehandlingen, MR cap har ju nått "plastlager" som kalla för formula U eller nått sånt som ligger som "skydd" över lacken.
Jag skulle prova lite bilpolisch och se om det går att handpolera bort. Annars får du ta ett snack med Mr Cap för ompolering av huven. Är det inte sånt här man ska slippa när man betalar dyra pengar för få bilen fin och lackskyddad. Min uppfattning om MR Cap vet du sen tidigare:))

///MVH Hasso
Länk

Hasso,

Tack för ditt råd. Jag ska prova med att handpolera bort en liten fläck först och se om det går bort. Gör det inte det så kontaktar jag firman direkt i morgon fm. Jag vill tillägga att det inte var Mr.Cap som gjorde lackbehandlingen utan Tefcar .

Mvh
Maria

Länk
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Tråkit att höra om lacken på din Z3 för den var ju underbart fin.
Glöm nu inte och kolla framrutan..
Håller tummarna för dig att det skall fixsa sig.

Mvh killen i den tecnovioletta E36an på träffen

Gött att åka BMW
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Aha. Det var den "gamla" pärlan som var Cappad :))
Tefcar låter som Tefloncar :)
Jag var lite undrande då den såg för fin ut, för att vara Cappad, när jag såg den sist.
Kolla garantier mm på Tefcars hemsida Länk

///MVH Hasso
Länk

Z3 Maria:

Nu lider jag verkligen med dig speciellt då jag vet att putsen på din bil ska/brukar vara i tipp topp.

Jag hade liknande problem med min bil då jag hade fått gula fläckar på hela bilen. Tog hjälp med herr Ask för att få bort prickarna vi provade allt och och lite till men utan resultat.

Men utan resultat åkte till Jörgen för att visa upp bilen fick tid typ 2mån senare.

Han hade fått slita som en ja du vet men som tur var hade man Mr Cap på innan så det hade nog inte tagit stryck på lacken utan det låg på skyddet.

Så tipset är låt skiten ligga kvar på huven jag vet det är ingen rolig syn trust me.
Åkte till firman och låt dom tesat med olika lösnings medel istället för att du ska stå och gnida med alla olika medel.

Om det har suttit där sen i går så händer det inget med skiten och du väntar ytterliggare några timmar.

Lycka tilll Maria

Starre, det är försent ....
Jag har precis kommit in efter att först försökt ge mig på en "liten" fläck. Provade med supertvätt först ...utan resultat. Sedan försökte jag med polish och polerade länge och väl .... tyvärr hjälpte inte det heller. Jag är oerhört ledsen och olycklig över detta just nu

Jag ska ge mig iväg om en stund och se om någon är där på firman, ibland har jag sett att dom jobbar på helgerna.

Sen inte nog med dom här fläckarna så fick jag ett stenskott på vägen ner mot Göteborg i går, så min framruta måste bytas.
Ni som kör Göteborgsvägen ta det lugnt, för det är en sträcka med vägarbete och räfflad körbana och stor risk för stenskott.

Tack alla för erat stöd !

Mvh
Maria

Länk
Z3 Maria:

Gnugga inte för mkt på skiten det kan ev göra saken värre, låt proffs ta bort skiten Maria.

Jag testade oxså allt inkl supertvätt sonax polish etc etc inget hjälpte känndes som om det bara blev värre ju mer man gnuggade.

Jörgen fick bort alla mina fläckar så det löser sig även för dig det är jag helt övertygad om.

Mvh Starre

Ps.hör av dig om hur det gick för dig antingen via forumet eller via mejl.
Jag åkte ner till firman men ingen var där tyvärr. Så det blir en oändlig lång väntan tills i morgon .... hoppas dom nu inte har semester .

Mvh
Maria

Länk
pe
20
perlil
320i -00
Z3 Mia....

Lite fundersam bara... jag har också kört Telfon behandlingen på min pärla. Efter att läst ditt missöde blir man ju lite fundersam. Vilket Tefcar lämnade du inte din bil hos?
Servtech (österängen) eller det vid Maxi?

Min erfarenhet hittils har varit väldigt positiv nämligen. Han som utförde mitt jobb har jag fullt förtroendeför. Skulle detta hända mig så räknar jag med att han tar sitt ansvar för detta. Kanske skulle åka förbi honom också för att höra vad han tror i så fall? (om det nu inte var där behandligen gjordes...)

-Pelle, JKPG
perlill, jag lämnade in den vid Maxi ... och han som gjorde jobbet fick jag fullt förtroende för, och jag har aldrig varit så nöjd efter en utförd lackbehandling.

Men nu till det som har gjort mig fullkomligt överraskad förvånad och häpen.

Jag går ner till garaget på fm. och ska titta till bilen och det första jag gör är givetvis att kolla fläckarna på huven. Jag tittar och ser då att nästan alla fläckarna är BORTA ! Jag tror inte mina ögon. Jag kör då ut bilen ur garaget för att se den i dagsljuset (mulet) och kan inte se mer än ett par stycken synliga. Dom stora fläckarna mitt på huven var alltså borta.

Detta låter så otroligt att det kan tolkas som påhitt alltihopa. Men det är sant !

Hur kan detta vara möjligt ?

Kan det vara så att om direkt solljus kommer över bilen så dyker fläckarna upp igen ?

Jag åkte ner till Tefcar men ingen var där, så tydligen har dom semester. Hade varit intressant att höra deras proffesionella åsikt om det som jag har upplevt.

Mvh
Maria

Länk
Maria: Låter minst sagt märkligt. det som drabbat din huv kan väl knappast "avdunstat" De kanske är ljusberoende?
Ska bli intressant att följa utvecklingen.

Jag fick liknande fläckar på min förra bostongröna E36 323.
De fick lackrekondfirman bort genom att göra om behandlingen på huven.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Hur har det gått med Marias bil??? nån som vet.

Alltid tråkigt med sånna fläckar....har själv en jäkla bobba på min bagagelucka från en fiskmås som prickade fel.

OO=00=OO
Dom vita fläckarna är nästan alla borta , det finns tre små fläckar på höger skärm och mitt på huven är det lite flammigt om man tittar noga.

Men som sagt, jag är som ett stort frågetecken när det gäller fläckarna.

Bönderna måste ha slängt ut något riktigt otäckt bekämpningsmedel på åkern. :(

Jag lovar att återkomma så fort jag har fått någon rimlig förklaring på detta oförklariga som tydligen jag är den enda som har upplevt ... iaf. när det gäller lerstänk.

Mvh
Maria

Z3 Maria:

Fick du mitt mejl?
starre ... jag har inte fått något mail.
Nu har jag varit hos Tefcar :-)

Daniel R. förklarade att det troligtvis var en väldigt hög kalkhalt i leran och därför uppkom dessa konstiga fläckar.

Han tog och slipade bort det översta lagret med polermaskin och polerade hela huven med något mirakelmedel ..... och fläckarna är borta :-))

Nu är jag förståss jätteglad :-)))

Mvh
Maria
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.