AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
651

540 ryker

MGL
Hej ! jag har en 540 e 34 -95 idag märkte jag att det var ojämn tomgång (trodde att det var membranet ) när jag körde började det ryka kraftig blårök vid gaspådrag, vid jämn hastighet rök det ej, efter någon mil rök det även vid jämn gas. det slutade med att jag bogserade hem bilen. det är inga knackningar eller missljud, eller effektbortfall i motorn, men jag vågade inte köra längre. Vad kan detta vara tacksam för snabba svar. kan det vara ventilerna, en cylinder som har gjort sitt eller????

hälsn MGL
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej.
När mitt membran gav sig så gick den extremt ojämnt på tomgång, motorn lät som en "fiskekutter". Detta hände direkt efter en snabb-körning på motorvägen, direkt vid avfartsrampen så kände jag att något hänt. Enl. min BMW-mek som jag ringde till, så sa han att den ev. kunde sörpla i sig stora mängder olja så jag körde bara några mil med den innan jag bytte membranet.
Du kan testa med att låta den gå på tomgång & spruta startgas mellan torpedväggen & insugets baksida där membranet sitter.
Ändrar den tomgången då du sprutar så är det membran fel.

MVH
Stefan
De kan inte va toppackningen? Fast då e de väll jätte vit rök....

12 tums ratt e MANLIGT :)
Rycker det blått så får den ju för mkt olja.. ring verkstaden o hör med dem.... kan ju va nått vanligt?

12 tums ratt e MANLIGT :)
Kolla Länk och se om du känner igen symptomen, om så - se beskrivning på lösning på länken.
Borde vara otillåtet att posta inlägg vid den här tiden... Länken jag gav beskriver membranbytet och på Länk kan du läsa symptom. Hoppas för din skull att det bara är membranet.

//Magnus
MGL
Tack för de snabba svar jag fått hittils, det finns kanske en chans att det är membranet ( hoppas jag), jag återkommer när jag har tagit reda på det

MGL
Enligt din beskrivning med ojämn gång och kraftig rök så är det EXAKT så som det var på min bil när mitt membran gick sönder.
Vågar sätta en öl på membranet.

Touringklubben: Länk
Min sida: Länk
MGL
Tack än en gång för alla svar som sparat många timmar och slantar för mig, jag vill speciellt tacka otto, zevvs, stimpenbmw2 som jag fick goda råd och tips av samt PJ som jag fick alla artikelnummer av (alla nr stämde exakt), de blev förundrat imponerade på verkstaden.
Jag bytte membranet för någon vecka sedan, nu går bilen som en dröm igen.

MGL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.