AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
938

Stötdämpare höger bak

När jag står och trycker utvändigt höger bak på min bil så att bilen gungar, så hör jag ett konstigt ljud.
Kan det vara stötdämparefästena som är slut?
Mattan
Eller övre stötdämparelagringen.
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Då var det dags att fortsätta peta på en gammal tråd...
Precis detta problem har jag nu...
Inget jag märker då jag kör, men då man står och gungar bilen hör man ett lättare knak/gnek/klonk... som mot plåt ungefär..
Ljudet kommer ej högt upp ifrån, utan ungefär bakom hjulen, i centrumhöjd, kan jag föreställa mig... bara stått på knä bredvid och lyssnat då min far gungat bilen.
Jag har bytt stötdämparfästena för ett halvår sedan, och bussningarna snett framför bakhjulen byttes för några månader sedan.

Någon som har några ytterligare funderingar så vore jag mer än tacksam!

Tack på förhand,
mvh Robert Sahlin
Har du handbromsen i när du gungar bilen? Hade själv samma problem när jag gungade bilen, det gnisslade ungefär från samma ställe där du beskriver. Smörjde upp lite och det försvann... Så prova utan handbromsen att gunga o se om det fortfarande låter.
Visa användare
107
yoodina
328 coupe - 96
ja har samma bekymmer!
vad kan det vara?
har bytt bussnigar för 2000 mil sen

/milla

"riktiga brudar kör BMW"
Har samma problem fortfarande. Det är liksom inget gnisslande ljud utan ett mer klonkande/kankande ljud, liksom typ plåtljud...
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Stötdämparens övre fäste brukar bli dåligt på E30, då uppstår ett klonkande ljud vid ojämn väg eller dyl.
Även dåliga silentbussningar kan ge missljud om dom är slut.

Samt som tidigare sagt, gunga inte bilen med handbromsen i, då låter det illa från bromsbackarna, helt normalt!

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.