|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har idag varit och provkört följande objekt: Länk Bilen är en 523 m M-paket som gått 9 000 mil. Den är pedantskött och det ända som märks av milen är ett mindre stenskott på framrutan samt några obetydliga stenskott på huven. I övrigt superb drivlina, fräscha däck och inredning i nyskick. Har en E36, 320i, 4800 milare i inbyte. Utgångspriset var 149' kr i mellanskillnad, som efter prutning krympte till 132'. Värdet för inbyte på min bil är ca 100' hos BMW (enligt handlaren). Min fråga: - Hur pass dålig affär blir detta? (Beakta inbytet) Har sett handlare som erbjuder motsvarade objekt för lägre peng men det är svårt att jämföra eftersom jag inte vet vad nettokostnaden blir. //Jimmy | |
|
Jimmy: Bmw återförsäljaren är Sveriges Dyraste rent tveklöst. Har du fastnat för bilen och har pengarna så köp. Men jag e ganska övertygad om att du kan få likvärdig bil för ungefär 50 kkr hos en annan bmw återförsäljare med samma garantier. sök på bmw.se Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Det finns många E39 523 med sportpaket som gått betydligt kortare för samma eller lägre peng. Jag skulle kolla lite till på bytbil.cominnan jag högg på denna. Säkert inte en fel bil emn som sagt milen är inte låga och priset inte det lägsta. För din E36 får du dock bra betalt för att vara inbyte. |
|
| En fråga. Ersattes inte 523 av 525 from. 2001 modell? | |
chrille70 |
Player, 523i ersattes av 525i vid faceliften i oktober 2000. Mvh Chrille |
|
Verkar klart bättre att sälja sin egen bil privat och satsa på att tokpruta på en 520i 03:a e39 av utgåeende modell som är lika stark och har nästan samma vrid, framförallt med 0 mil och tre årsmodeller nyare. 249 KSEK är ett skämt för den bilen! /Simon på väg mot 2000 inlägg! |
|
chrille70 |
simon_en, Prestandamässigt skiljer det ganska mycket mellan en 520i 2,2 och 523i. Trots att de har samma effekt, 170hk, så har 523i ett vridmoment som 520i 2,2 inte kommer i närheten av, i praktiken, inte på pappret. Och även om man tokprutar på en ny E39 520i-03 så pratar vi ändå om minst 290'-300'. De flesta lagerbilarna är utrustade med komfort- och pluspaket samt metalliclack vilket betingar ett listpris på 335'. Men det beror ju helt och hållet på hur djup jimmy_1969:s plånbok är... :) Priset på den där 523:an är verkligen saftigt värre. Men å andra sidan bjöd ju Rudvi ganska bra på inbytesbilen. Mvh Chrille |
|
Chrille, har aldrig kört 523 e39 faktiskt...trots att jag ägt 528i e39...så kan det vara...:) Har för mig att 523an har 245NM och 520 2,2 har 210NM i maxvird. Själv tror jag att det är möjligt att få e39orna ännu billigare än du anger....om man har företag kunde man så sent som i våras köpa 520i e39 med komfortpkt för 289KSEK....var iofs prutat...men priset lär knappast ha gått upp.... Tror att det är en bättre äffär att ge 280 KSEK för en hyggligt utrustad 520i E39 03 än att ge helt sanslösa 249 för en 523 från 00. Råder Jimmy_1969 att: 1) Kolla på liknande 523or hos andra handlare/privat 2) Undersöka mitt tips med att skaffa en fabriksny 520i e39 istället. Lycka till! /Simon på väg mot 2000 inlägg! |
|
|
Här har du en svensksåld som bara gått 5000 mil och kostar 224.000. Peter Rudvi verkar ha lokal inflation.... Länk //Lövet |
|
|
Vad spelar det för roll vad Peter Rudvi vill ha för sin bilar då han även betalar bra för inbytesbilarna? Inte spelar det mig någon större roll om Rudvi tar 150 kkr eller 250 kkr för en bil såvida inbytespriset stiger med 100 kkr för den dyrare. Blev för övrigt erbjuden 210 kkr för min 523it -97 hos Jaguar när jag var intresserad av en XJR de hade i hallen. Enda haken var att Jaggan kostade mer än hundra tusen över riktpriset för modellen... "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
chrille70 |
För i princip samma pengar går det ju att få en ett år nyare 525i 192hk. Denna svensksålda, M-testade 525iM-01 med 6100 mil på mätaren står på BMW i Umeå. Ser riktigt fin ut: Länk Mvh Chrille |
|
bjoerck, lite speciellt att köra med metoden att låta kunden känna att de får superbra betalt för sin beg bil och ha tokpriser på det man säljer....funkade väl så förr i tiden. Tror att det är vanligare på större orter än mindre. Värnamo där min fru kommer ifrån verkar funka så....priserna på beg BMW och andra märken hos BMWåfen är så höga(sist jag kollade) att jag ser det som ren komik! /Simon på väg mot 2000 inlägg! |
|
chrille70 |
Jag tycker det är väldigt märkligt att en så pass stor handlare som Rudvi i Karlskrona har den prispolitiken. Otroligt att han alls får sålt några bilar på det sättet. Omsättningen på billagret borde bli seg...? Även Lars Levin bil i Värnamo har, som simon säger, skrattretande priser: En Mercedes E230 -96 för 169 000kr? Nja! Eller en BMW 316Ci -94 för 89 000? Tror inte det... Mvh Chrille |
|
simon_en: Visst är det en konstig taktik men den verkar fungera. Peter Rudvi lever vidare. Med höga priser på bilarna och dito på inbytesbilarna känner sig köparen nöjd eftersom han fick så bra betalt för den gamla "pärlan" han vårdat så ömt. Kommer kunden utan inbytesbil ges antagligen möjlighet till storprut. Och kunden blir återigen nöjd... Det svåra är att få kunden till hallen. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
bjoerck, grejen är väl att den taktiken antagligen blir svårare och svårare att arbeta med då man måste annonsera inbytena till skyhöga priser hela tiden och att det är svårt att kommunicera att det finns möjlighet till tokprutningar om man kommer utan inbyte. Skulle tro att denna 523:a går att få för någonstans runt 200-210' hos honom utan inbyte...för att kunna konkurrera med de övriga...men vad vet jag? /Simon på väg mot 2000 inlägg! |
|
chrille70 |
simon_en, 200'-210' är nog vad Rudvi bytt in den där 523:an för, skulle jag tro. Större marginal än 50' lär han nog inte ha på den bilen... Så jag tror knappast att han går lägre än 232' som var senaste budet enligt Jimmy_1969. Mvh Chrille |
|
Varför inte en beggad importerad 328 för 315k hos Capitan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.