|
|
|
|---|---|
Shady |
hur mycket tror ni följande saker kostar att köpa begat och hur mycket kan en verkstad tänkas ta för att sätta in det (behöver inte vara en bmw verkstad) sakerna jag funderade på är Stor Färddator Farthållare Ac/klimator Multiratt och har ni några andra förslag på utrustning jag bör sätta in just nu är den rätt klent utrustad med bara elhissar och speglar |
|
stora datorn och farthållaren är väl inte så farligt dyrt, kanske ett par tusen... ac/klimator däremot så känns det som att det är smidigare att byta bil, eftersom du antagligen får byta hela eller delar av värmepaketet inne i bilen, och sedan kolmplettera med kompressor,kondensor, rördragning, manöverpanelen, ev några tempgivare i kupén... listan blir nog gabska lång och dyr i slutändan. Men har man nu drömbilen i övrigt och kanske får tag i delarna billigt och monterar själv går det väl komma undan hyffsat billigt... men bara en kondensor tex. kostar ung.2500:- Diesel-räsern Länk |
|
stefannorr |
Har du fördraget kablar till en stor färddator då? annars lär de kosta multum! |
Shady |
okey ac/klimator är uteslutet då.. hur funkar det med farthållare till äldre bilar som min...dom lite nyare sitter det väl på mulitratten har jag för mig så man bara pilar upp/ner när man vill reglera farten..funkar det samma på min 525 att jag måste skaffa en multiratt som man kopplar till farthållaren? förresten hur ser jag om det är fördraget till att stoppa in en färddator har för mig att någon sa att alla kablar skulle sitta bakom klockan stämmer det och hur får jag i sånna fall lös klockan?...tänkte bara så jag inte river sönder hela panelen när jag ska ha lös den.. och sista frågan är det någon som vet något företag i luleå området som kan fixa installationerna billigt och bra? |
stefannorr |
Kablarna ska ju vara bakom klockan,men har du inget alls förrutom klocka så lär det ej vara fördraget.Ska visst vara 3 kablar om man ska kunna koppla in stora färddatorn. |
|
3 kablar till stora färddatorn?!? NEJ NEJ. ca. 20-22 kablar måste finnas för att kunna koppla i stora färddatorn... här finns en del att läsa om det Länk Diesel-räsern Länk |
|
stefannorr |
Jo men 3 st som ska pluggas i datorn? hur många som sen finns o s v de vet jag ej. |
Shady |
har en till fråga . var sitter klockan fast...skulle prova få lös den idag och kolla vilka kablar som fanns där bakom men jag fick inte lös den...ville inte benda och slita för mycket.. provade kolla i gör det själv delen men lessnade på att leta ni som har hand om sidan borde fixa en sökfunktion där så man kan söka bland olika rubriker |
stefannorr |
Vet inte hur de ser ut i din bil,men i min så är de bara gå in i facket nedanför klockan osticka upp ett finger o lirka ut den. |
|
stefannorr: du hjälper knappast honom genom att gissa! Till stora datorn ska det vara minst 20-22 kablar Klockan tas ut genom att man tar bort stereon och sen pillar på en knapp så ploppar klockan ut. sök på forumet så finns all info du kan behöva. Jag gjorde bytet på min 525ix från -92. Har hört att det bör vara larm, elhissar bak för att det ska vara lätt att eftermontera. På min fanns dessa och montering av datorn var lätt som en plätt Farthållaren sitter inte i multiratten på din modell, en extra spak vid blinkersen används. Kolla om din bil är färdigdragen genom att kolla under motorhuven på vä sida om det finns en rund kontakt med 6-10 stift i ungefär vid stötdämparens infästning. Kolla på www.mekartips.tk så finns bilder och tips. Automat är bekvämt |
|
|
Sorry! Länken funkar inte. Kolla med pc doktorn här på sidan. Automat är bekvämt |
|
stefannorr |
styrman 1> men frågan han ställde var hur många kablar som skulle finnas bakom klockan i fall det skulle vara fördraget o där skall finnas 3 i sådana fall,finns dom 3 där så lär ju resten va fördraget med till dom kablarna. |
Shady |
tackar för tipset jag gissade nästan att det skulle finnas nått där vid sterion så jag var där och kollade tidigare idag men jag såg inte något ...nog för att jag hade dåligt lyse och så sitter racket som sterion sitter i ivägen men jag ska ta en till titt imorgon när jag är på jobbet tackar för tipset : ) har du någon hur kablarna ska se ut är det en massa lösa kablar eller sitter dom ihoplindade i en liten kabelstam? såg något när jag provade ta bort fästet till höger och provade komma in den vägen så såg jag en liten kabelhärva men jag så inte så mycket av den eftersom jag inte kom in så långt från det hållet...men jag ska pilla lös klockan imorgon så vet jag helt säkert då... ska det bara vara en stickkontakt på den är det så lätt? eller ska man sätta ihop alla 20 kablar för sig? har elhissar fram men inga back därimot har jag larm |
stefannorr |
Men som sagt kan ju ha fått fel svar själv,men de svar ja fick var att är allt fördraget skulle det finnas 3 kablar bakom(som i mitt fall displayen för klocka yttertemp) varav 1 bara användes till min och de 2 andra vid stora färddatorn,men som sagt han kan ha yrat han som sa det. |
|
Svaret på i stort sett alla dina frågor om färddatorn hittar du här www.bimmer.nu/mektips/obc.htm angående farthållaren till din bil så kan du här se vad som behövs, installationen är relivt enkel av båda saker och du bör klara av det själv. Länk Till styrman1: den länken mekartips.tk har inte funkat på länge,,, men samma saker hittar du på www.bimmer.nu/mektips www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
3 kablar betyder att det är dags att lägga ner fösöken! Kan jag bli tydligare? Automat är bekvämt |
|
|
styrman1 Vad stefannorr menar,misstänker jag,är att det skall finnas 3 st kontaktstycken med ett flertal kablar i varje,inte 3 kablar. Har oxå hört detta någonstans,kanske här på forumet,att det skall kunna gå att byta då. Henrik |
|
stefannorr |
he rik> precis de ja menar! |
|
Det finns bara ETT kontaktstycke oavsett!! Är det 3 kablar så innebär det att det är plus och minus till klockan och träd till tempen, enkelt. För att det ska vara möjligt att montera stora datorn måste det finnas 20-22 kablar som sitter monterade i ett och enda kontaktstycke! Klocka/datorn får man loss genom att plocka ur stereon och dess plåtram/chassi, sedan uppe till höger finns det en "spak" som man drar mot sig, så hoppar klockan ut. Sedan sitter själva kontaktstycket en bit in i hålet som blir kvar efter klockan. Det går att pilla loss den med lite tålamod och någon lämplig mejsel. Sedan är det bara att dra utt lite av kabelhärvan och räkna antalet trådar... 3st = skippa försöket att montera dator. typ 15st eller fler = kan vara värt ett försök iaf... hoppas ni förstår... Diesel-räsern Länk |
|
Shady |
var och pillade idag och hittade den där spaken men hur jag än slet å jävlades i den så fick jag inte lös klockan....var rädd att bryta av den....ska den böjas upp eller ner sen mot en eller bara rätt mot en direkt? kan hända att jag inte vågade slita nog hårt.. ska ta lite bilder och lägga upp nånstans så nån kunning kan avgöra om det är värt att prova sätta in en färddator |
|
Prova att trycka in klockan försiktigt sen dra i pinnen. Den ska bara dras rakt ut. Kan sitta hårt ibland. Automat är bekvämt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.