AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
344

3-vägs system?

Stan
Jag skall byta mitt framsystem i min 540ia touring -94 och original sitter det diskant, 2,5" mellanregister och 5 1/4" bas. De enda 3-vägs system som passar och jag hittat är DLS U35, UP35 eller UR35S. DLS U36, UP36 och UR36S passar också om jag bytar ut panelen nere vid sidan.

Min fråga är, finns det något alternativ till dessa system som passar i min bil?

Jag vill helst inte överge 3-vägs systemet för ett 2-vägs eftersom ljudbilden då hamnar längre ner. I alla fall enligt de "bilstereoexperter" jag pratat med. Eller har de fel?
Robsarve
Det kan variera. Om du tänker hålla dig till orginaluttagen hade jag nöjt mig med ett bra tvåvägssystem, de funkar gott nog. De kitten du pratar om är mycket trevliga, men skall du gå loss på dem borde du rikta dem ordentligt.
Stan
Robsarve: Skulle du kunna vidareutveckla lite vad du menar? Menar du att jag inte skulle höra skillnad på ett tvåvägssystem och ett trevägssystem pga att originaluttagen är felriktade eller...?

Den enda placeringen som jag skulle kunna tänka mig är tveksam skulle i så fall vara mellanregistret som spelar upp emot vindrutan, diskanten sitter ju bra riktad och basen är ju inte så "riktningskänslig".

Om jag dessutom skulle ge mig på att spekulera lite så borde ju ett tvåvägssystem som placeras i originaluttagen bli mer beroende av att man riktar dem. Detta eftersom 6 1/2" (eller 5 1/4") får spela mellanregistret också. Eller är jag ute och cyklar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.