|
|
|
|---|---|
|
Hej, det är svårt att inte bli sugen när man läser inläggen om kompressorkonvertering. Att ta av drivningen eller t o m hela kompressorn när det är dags för besiktning är inget problem, men när det gäller försäkringens giltighet har jag inte hittat mycket info, trots användande av sökfunktionen. Någon som vet vad som gäller om olyckan skulle vara framme och bilen blir skrot eller om det t o m blir personskador? Kan man räkna med någon ersättning från försäkringsbolaget då (kanske en dum fråga?)? Bevisläget är ju betydligt lättare för bolag och polis med eftermonterad kompressor än med t ex trimchip. Någon kan ju tycka att detta inte är ett särskilt troligt scenario, men resonerar man så, skulle man ju lika bra kunna köra oförsäkrat. | |
|
Kan det bevisas att din ökade motoreffekt orsakade eller bidrog till olyckan blir du utan ersättning. Annars bör utbetalning ske som vanligt. Observera att jag inte garanterar att detta blir fallet vid en ev. olycka, men det är så det brukar fungera! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Det där är en gråzon som inte ens försäkringsbolagen vill svara på. Pratar man med dem så hänvisar de till skaderegleraren som gör en bedömning i varje enskilt fall. Med tanke på att man begår ett kontraktsbrott när man trimmar så kan man ju misstänka att ett vinstdrivet försäkringsbolag inte är intresserade av att betala ut pengar ifall de kan slippa... | |
|
Angående försäkringsbolag så ligger väl det mesta i gråzonen... ---- Länk Motorjournalen är tillbaka i höst! :) |
|
|
När jag frågade mitt försäkringsbolag för några år sedan så fick jag svaret att det enbart var vagnskadeförsäkringen som det blev avdrag/utebliven betalning från. Att omständigheterna skulle spela in tror jag inte mycket på eftersom min mc blev nerplockad och kontrollerad om strypningarna fanns på plats, innan jag fick någon ersättning när jag fick den omkullvält av en kille som höll på att lasta sin bil. |
|
|
Vet två stycken här i stan som fått bråka för att få ut pengar för sin bil när dom kört åt skogen. Ena var en s4 revolution (trimmad s4) och den andra var en vanlig s4. Den vanliga s4:an körde en sväng med sommardäck på vinterväglag och drog i diket, det tyckte inte försäkringsbolaget om. Revon var registrerad som en vanlig s4 vid importen. Detta visade sig dock inte vara ägarens fel. Han hade ingen aning om det. Bägge fick dock ut pengar efter lite bråk, men andra har säkert inte lika "tur". Min bil: Länk |
|
|
Är man så korkad att man kör med sommardäck när det är vinterväglag och dessutom kör av vägen är man inte värd att få ut försäkringspengar! Jag tror mycket beror på tur/otur när det gäller fall som är i gråzonen (sätta bilen på förälder/trimma osv). |
|
|
Holder med acey på det første. (Hvorfor) Går det ikke an å betale litt ekstra, som risikotillegg, i forsikring dersom man har øket effekten på motoren? Jeg leste en artikkel om tuning i et bilblad en gang. Om jeg husker riktig, sto det i en notis til slutt at man kan bli skyldig i å betale forsikringselskapet en høyere forsikringspremie pga dette. Som et slags "risikotillegg" for høyere effekt..? Husker altså ikke helt riktig, mulig jeg pisser i motvind. "Svar aldri et innlegg kun ved å henvise til søkefunksjonen." |
|
|
Tror Morten har en poäng där, jag har pratat med försäkringsfolk och fått höra att de anser att fordonet varit underförsäkrat. Då är alternativen att man antingen krävs på den merpremie man borde ha betalt från början eller att man får ersättning i relation till hur underförsäkrat fordonet varit. Dvs om man betalt 10 000 per år men borde ha betalt 20 000 per år med tanke på effekten eller andra faktorer (uppgett fel brukare eller adress eller så), så får man hälften av skadan ersatt eller så krävs man på 10 papp per år som man haft bilen försäkrad hos dem, beroende på vad skadan kostar att åtgärda. Sök på forumet och du skall finna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.