AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
480

Börjar bli lack...

Jag vet inte vad jag ska tycka riktigt. Men jag börjar bli trött på min bil.

Nu på semestern hade jag tänkt undersöka varför motorn inte går riktigt 100%-igt. Bränsletrycket är huvudmisstänkt just nu. Och en ventillyftare är dålig och tickar när den är kall. Tack BMW för att man måste lyfta bort hela kamaxeln för att byta en lyftare! Till vilket specialverktyg krävs...

Men när jag körde de 30 milen hemåt till mina föräldrar så började ett konstigt ljud köras. Det "klickade" bakifrån skuffen en gång varje gång jag motorbromsade. Brandsläckaren som rullar runt där inne tänkte jag. Hördes precis som den gick mot ryggstödet. När jag kom fram och tömde allt ur bilen och testade var ljudet kvar. Vafan tänkte jag, vad är det nu igen då?
Jag kunde reproducera ljudet om handbromsen var hårt åtdragen och jag sätter spänn på drivlinan, först i ettan, sen i backen, sen i ettan osv. Satte en polare på att göra detta medan jag kröp under bilen och tittade.
Och vad hittade jag?
Jo, diffen sitter ju fast i karossen i fyra gummibussningar som sedan sitter i var sin stor bult i karossen. Plåten runt ett par av dessa bultar hade gett upp helt och hela diffen var näsan på vär av! Det klickande ljudet kom sig av att plåten "skroinkade" mot sig själv.
Asså, hur kan detta hända på en modern bil? Jag skäms över att ha en BMW som bara krånglar och polarna garvar åt mig. "Haha sådär går det när man köper BMW" osv.
I min värld är måttstocken för hur en bil ska vara fortfarande Opel Ascona B. Jag trodde att jag skulle få en ny måttstock när jag köpte bmw:n, men icke! Jag kan inte drömma om hur mycket man skulle vara tvungen att vålda med opeln för att plåten i karossen skall börja spricka. Trots rosthål. Oförlåtligt.

Jag hoppas att min bil är ett måndagsexemplar (tidig -91:a) och att BMW är bättre än vad jag upplevt hittills och jag tänker faktiskt ge märket en chans till. När jag betalt av billånet så ska bilen bytas mot en annan, lite nyare bmw. Det finns ju tyvärr inte så mycket att välja på om man vill ha en bakhjulsdriven bil från 90-talet...
Jag har en bekant med en e36 sedan från samma år som du, och han har oxå väldigt problem med rost. medans min brors 325 coupe -93 är klockren i chassit samt i karossen. verkar lite som de inte rostskyddat 91orna på samma sätt som 92-93 och framåt.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Jo
47
Jocke Plåt
Mkt utrustad
318 -92
Hmm En kompis med en 325 e36 -91 hade precis samma problem, i samband med ett par för häftiga starter från stillastående, så vred sig allla (!) 4 punkterna, och hela bilen säckade, fick byta ut fästen och svetsa en hel del, bilen var desutom otrimmad, men dock sänkt, så det kan ju ha varit så att materialet mattades?
hursomhelst, när jag hör att fler har problem med de punkterna så börjar jag tvivla på min teori...

/jocke
Nu har jag lyft ner diffen och kunnat titta lite noggrannare på skadorna. Och tack och lov för två saker. Att bmw'n trots allt är ganska lättskruvad (det är bra för det verkar behövas...) och att jag upptäckte skadan innan diffen han slå en kullerbytta.

wendtan, det är inte alls nåt rost på min bil trots att det är en -91:a. Den har bott i sydfrankrike nästan hela sitt liv och har rullat endast 1,5 vintrar på sveriges saltvägar. Det var opeln jag menade som brukar ha rosthål (men ändå lossnar inte hjulupphängninarna).

Jag ska i alla fall förstärka nu med extra plåt så att skiten håller sen. Undras vad som går sönder nästa gång...
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
ojay> Du har valt en ytterst trevlig referensbil. Vet inte vad det kommer sig av, men jag är attans svag för småbusiga B-Asconor. Tyder ju helt klart att förnuftet inte är ensamt rådande :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
kanske en barnsjukdom på den första årskullen av e36an? eller va d nu kallas...

mvh Daniel

-------
"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Det är nog alltid lite sämre att ha en bil från första åersmodellen de gjorde än när modellen varit med ett tag. Min förra, en 318 -91, var lite "nja" på vissa punkter den med. Min nuvarande 325 -94 är bättre i allt. Alla detaljer, allt känns mycket bättre.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B!
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
haha..hur kan ni jämföra en Opel med BMW..fy skäms..
powerpak:
Om du kört en ascona med lite upphottad motor nån gång så skulle du förstå... :)
Bmw ludde
Vad gör man inte för att köra BMW =)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Nja jag hade en ascona 19s-76 detta var 83 vid en fullgasrepa lossnade HELA stolen och jag satt helt plötsligt i baksätet o körde(tur man har långa armar) det som hände var att hela infästningen rostat sönder bilen var 7år.Kan tilläga att i 02orna sitter varjefall stolarna där dom monterades från fabrik för 30årsen.
Köp opel bli belåten se naturen genom plåten.

mvh//trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.