AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.208

Sälja Bil Med Lån, Hur Gå Till Väga?

328an
Hej!

Ska köpa en lite nyare bil genom finans nu, alltså med bilen som säkerhet. Hur går man till väga sedan när man ska sälja bilen? Folk tror ju bara att det är massor med skulder och dylikt på bilen och blir "skrämda" när dom ringer VV.

1. T.EX. Om man har betalat av 100 000:- och har 80 000:- kvar på avbetalningen. Och man ska sälja bilen för 160 000:-. Kan man då ta 80 till "fickan" och gå tillsammans med köparen till banken och betala dom andra 80 av resterande skulden och sedan göra ägarbytet?

2. Kan man ta 80 000:- i kontanter och sedan göra ägarbytet så får köparen ta hand om avbetalningen efter överenskommelse om man kontaktar finansieringsbolaget innan. Blir jag då skuldfri om det är bilen som säkerhet?

3. Nåt annat sätt hur man sköter det smidigast? Nån med erfarenhet av detta som kan berätta?

Har tänkt på att ta billån av banken annars så är det smidigare har jag hört att sälja bilen sedan...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ska du sälja bilen med restskuld så, är det till köparens intresse att se till att skulden till din finansiering regleras i samband med köpet. Han kan få det surt annars och krävas på restbeloppet om du inte betalat in det.
Lämpligt då att man går tillsammans och löser den så bägge får kvitto på inbetalningen. Och du får resterande peng i "handen".
Det är inte säkert att din köpare godkänns av den finansiär du har för övertagande så den varianten är nog mera långsökt.
Billån i dag är ju "hyfsat" plånboksvänligt, trots att låna på bil aldrig är en direkt bra affär, då den sjunker fort i värde men skulden ligger kvar på en högre nivå.Dvs bilen är betydligt mindre värd än skulden ganska fort.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
hasso: Nja det beror väl på vilka summor man pratar om? Att bilen skulle vara mindre värd än lånet så skiter man nog antagligen i att amortera eller så har man lånat på tok för mycket. Det ligger inte direkt i utlånarens intresse att låna ut pengar där säkerheten endast är bilen, såvida inte bilen är värd mer än skulden.

328an: Låna pengar där du får bäst villkor. Lägg upp en strategi för ditt lånande och se till att åtminstånde betala av så mycket som bilen kommer sjunka i värde under den tiden du har planerat att äga den. När du väl ska sälja bilen så går lånen alltid att reglera så länge du kör med öppna kort finns det inget att vara rädd för.
328an
Okey. Jag får tacka för samtliga svar. Ett stort tack.
Visa användare
202
Torbjörn
328 Touring -96(S50 B30/32 TURBO)

M3 E46 2006 Imolaröd Competition Package
Låna på banken om du kan. Är billigast i 9 fall av 10. Där kan du alltid försöka förhandla bort uppläggnings- och aviserings avgifter där finansbolagen tjänar pengar.

Några tum regler när du lånar. Låna aldrig hela bilens värde. Så kort återbetalning din ekonomi orkar. Se till att om du säljer bilen innan lånet är återbetalt att priset på bilen överstiger lånet (elementärt).

Att sälja är inget svårt som sagt ovan. Gå till finansbolag och lös till sammans med köparen lånet. Har du inte säkerhet i bilen så gör du som du vill, lånet är inte knutet till bilen.

Men prata med din bank först, brukar vara biliigast i längden.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
En (positiv?) sida av de i regel kraftigt höjda taxeringsvärdena på fastigheter i år är ju att en del dyrare lån, tex. billån, nu kanske kan läggas in i bottenlånet på fastigheten, om man har nån sådan. Då kan man få ner räntan rätt rejält.

Nischbankerna, som ju är de billigaste, tillämpar maskinell värdering av fastigheter, dvs de medger bottenlån på upp till taxvärdet, om de belånar max 75% av fastighetens värde.
Man slipper anlita värderingsmän, och kan låna till bil utan att det i bilregistret syns att det är ett avbetalningsköp. Så slipper man dessutom det krånglet som beskrivits ovan när man säljer bilen.

Min fastighets taxvärde steg med 51% i år, bortsett från att det inte är så himla kul i sig så innebär det ändå ett rejält utrymme för hyfsat billig lånefinansierad (bil-)konsumtion...
Har redan börjat leta beg. Porsche...

Sök på forumet och du skall finna.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Misubishi har en ränta som ej bankerna kan matcha.

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vem vill ha en sådan bil? :o)
li
1.959
liste
535i -89
Är du medlem i något fackförbund så har flera av de stora bankerna s k facklån att erbjuda. Är rätt likt ett vanligt billån, men villkoren är lite bättre. Köp via finansbolag känns inte riktigt lika "tryggt", men det är nog bara nåt jag har fått för mig. :) Hur du än finansierar köpet är §1 att se till att du närsomhelst kan bryta lånet genom att betala in hela restskulden på en gång samt att du kan göra högre amorteringar än avtalat. Tror iofs att de allra, allra flesta finansbolag och banker har tagit detta som "standard" idag, men kolla det innan du skriver på papprena.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Det är på plats att påpeka att räntan hos bankerna är prutbar i det flesta fall. Då pratar vi givetvis om lite större belopp, gärna om du är en skötsam totalkund hos dom. Har kompisar som har prutat bort 0,50 procentenheter på billån, vilket gör nån krona i slutänden. Så det är inte bara bilen som ska prutas... :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Jirar
Mr Shhh

Låna på ditt sätt så får man en låg ränta,det stämmer.
Men å andra sidan så betalar man alltså bilen på en avbetalninstid på sådär en 30-40 år eller hur?
Tur att du får en bra ränta.

Det verkar jävligt smart av dig.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Skulle inte tro det. Du har nog missuppfattat mitt inlägg lite.
(Lite självdisciplin är naturligtvis alltid bra att ha, men jag räknar med att folk kan tänka själva.)
De tumregler som nämnts i tidigare inlägg har ju inte precis satts ur spel bara för att man lånar med huset som säkerhet. Tror inte heller att nån bank skulle gå med på 30 års återbetalningstid på ett billån om du så hade Stockholms slott som säkerhet.

Överhuvudtaget är det ju inte så "jävla smart" att låna till nåt så förgängligt som en bil.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Allt beror på prioriteringar och livskvalité. Tror ganska många tycker att det är "jävligt tråkigt" att sitta med pengarna på banken istället för att ha kul. Oavsett hur mycket man tjänar så tar det en ganska lång stund att tex samla ihop 500-600k.

Alltså prioriteringar tänk om inte folk lånade hur det skulle gå för bankerna :o)
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Visst är det så.
Sen behöver man ju inte göda bankerna i onödan...

En parentes: Skulle häromdan göra en utlandsbetalning inför semestern, ett danskt företag skulle ha betalt och tog inte kort.
Min bank skulle ha fem-sex bankdagar för att överföra pengarna, mot en avgift naturligtvis...Men om jag ville kunde jag göra en expressbetalning, då skulle pengarna vara framme inom "ett par bankdagar" och avgiften var 450 spänn. Sanslöst.
Skulle ju gå fortare och bli billigare att själv åka över till Danmark o betala. Ibland undrar man.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mr Shh:

Det är helt bedrövligt och jag har varit med om liknande fall. Dessutom har konsumentverket varit på bankerna som "lovat bättring". Dom verkar dock har blivit något snabbare med betalningar mellan bankerna i Sverige dock.

Angående lån, undra vad en banktjänsteman kan få för ränta idag. Dom har ju ett par % rabatt.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Bankfolk får väl i regel en förmån av ränteförmånligt eller räntefritt lån, vilket ju brukar vara betydligt billigare än att betala räntan med skattade pengar. Dessutom får de dra av räntan som de har förmånsbeskattats för, väldigt gynnsamt med andra ord.
Sen finns det en del schablonregler som kan ställa till det om räntan rör mycket på sig, men generellt är det mycket förmånligt.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är ju "ganska" okej ;) Nåja man kan ju alltid dra av lite räntekostnader så man kanske får vara nöjd att man kan låna till 5.40% idag om man vill.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.