AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
552

Klonkande vid 110km/h

Ladida
Jag har problem med klonkande på min 318i (E30), det låter som det kommer från golvet bak. Jag har läst på forumet och sett att många har problem med klonkande och dunkande, men det verkar inte vara nån som har problem i högre hastigheter. För mig låter det om jag kör på 5an i ca 110. Kör jag långsammare eller fortare låter det inte. Ibland kan det även låta vid kraftig acceleration på de lägre växlaren.
Kan jag fortsätta att köra bilen? Har verkstadstid om 1mån, klarar sig bilen tills dess?
CS
79
CSi
320A -78
Om du också har vibrationer i drivlinan så kan det vara en spräckt hardyskiva. Den kan gå emot godset på växellådan och då lever det om i under bilen vid gaspådrag eller som du beskriver vid högre hastigheter. Fast då låter det mitt under bilen.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Avgassystemet??? Om det sitter lite snett så dunkar katalysatorn gärna i kanten och det låter väldigt illa. Det låter då som om det kommer från golvet bak då det är där katten tar i. När det var så på min så uppkom det vid hård körning och vid höga hastigheter. Det verkar som om systemet kommer i någon slags svängning i höga hastigheter då det dunkade på det sättet. Jag trodde att jag höll på att tappa kardanaxeln när det började väsnas efter e-4. Jag puttrade hem och lyfte upp i garaget för att efter lite letande fatta att det bara var katalysatorn som tog i när den svajade. Satte allt på plats och vips så var detta oljud borta...

Sen finns det ju andra saker som det kan bero på, men kolla upp hur avgassystemet sitter. Se till så att katten sitter i mitten av sin tunnel och inte kan svänga så pass mycket så att den tar i skyddsplåten ovanför/på sidan av den.

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.