|
|
|
|---|---|
|
Jag shoppade en gammal 325iX -89 för ett par veckor sedan och måste säga att bilen är extremt lågt växlad. När man kör i stan så krävs det ett infernaliskt vispande i växellådan hela tiden. Och jag föstsår varför bilen toppar bara 212km/h, det är då man träffar varvstoppet i 5an. Eftersom det är fyhjulsdrift så kan man inte bara byta slutväxel i bak-diffen. Men det kanske finns någon modell som har en bättre växlad låda som man kan byta till. (Om inte den också är iX-speciell dvs). Min gamla 320 var högre växlad (eller är det kanske motorkraften som lurar mig?), där räckte 2:an till drygt 90km/h. Varför har det drevat den så lågt? Och kan man kanske göra något åt det? | |
|
Jag har samma upplevelse med min iX men jag kan inte säga att jag lider så mycket av det.. men skulle jag köra mycket långfärd skulle det sitta bra med en högre utväxling. Att köra 110 km/h är inte direkt ekonomi-fart med den utväxling man har original. BMW 325iX Registry Länk |
|
|
Utväxlingen är låg för att kompensera extravikten (jfr med rwd 325). 3,91:1 för att vara exakt. Men jag kan inte påstå att jag märkt av det alls. Min kompis har iX diff på sin rwd 325 och den gör 230 innan regulatorn klipper med originalchip (240 med Superchip). Mätarfarter givetvis... Växellådan har fästen för fördelningslådan och är därmed speciell för iX:en. Men allt går ju att modifiera... Kiip Spiiding! |
|
fartlindblom |
min kompis har/hade en 325 ix, å den hade han uppe i 230 blås med 5500 varv på motorn.. så jag tycker era värden låter låga.. vad har ni för tider 0-100 på era ix? vi har klockat hans på 7 sekunder blankt.. med 4-hjulsspinn.. peppa peppa, bit i ratten |
|
fartlindblom: Om Spiidfriik får ordning på sin S50-motor så har nog chans att ta 7 sekunder skulle jag tro.. men jag skulle gärna velat se en mätning med G-tech Pro Competition eller liknande för 0-100 på din polares iX. Jag skulle aldrig få så bra tider tror jag, sen har aldrig pressat min iX så hårt, jag behöver titta över hjulinställning och bussningar för den börjar vibrera lite lätt över 140-150 blås.. |
|
|
Svenska biltidningen Car testade 325ix mot Audi GT tror jag det va på 80-talet. Dom klockade 325ix 0-100 på 6.7sek som bäst med testdator. citat i stil med "Tyvärr BMW, men vi kan inte köra lika sakta som ni vill" ;) |
|
|
230 Km/h vid 5500 varv???? Skulle bli 276 km/h vid 6600. Om den nu orkar dit vill säga... Antar att det knappast handlar om någon orginal eller måttligt trimmad bil. "To say no to BMW, is to say no to life." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.