|
|
|
|---|---|
|
Hur ställer man tändningen på min 528 vad behöver man och hur går man tillväga ? ----------------- Länk | |
|
Det är i princip som man ställt tändningen sedan urminnes tider förutom att man saknar brytarspetsar och därför: - inte kan använda den billiga glödlampsmetoden - slipper ställa in brytarspetsarna Så här gör jag på min 3.0Si-motor med L-jetronic (allt enligt BMW:s verkstadshandbok. Det kan vara andra värden för en 528!)): 1) Tag bort och plugga igen undertrycksslang(-ar) från fördelarens vacuumförställning 2) Höj tomgången till 1800 rpm genom att "gasa" litet grann (man måste har ett "verktyg med skruvmöjlighet" för att kunna finjustera varvtalet) 3) Koppla in en tändinställningsplampa på 1:ans tändkabel och sikta in den på tändinställningsmärket på svänghjulet (straxt nedanför/bakom startmotorn ) 4) Svänghjulets kula skall då ligga mitt för pilen i svänghjulskåpan 5) Gör kulan inte det lossas skruven, för klamman som håller fördelaren på plats, en aning. Vrid fördelaren tills 4 ovan infinner sig och drag fast skruven igen. 6) Efterkolla att allt blev rätt 7) Sätt dit slangarna igen "Fladdrar" kulan fram och tillbaks när man lyser på den med tändinställningslampan (och varvtalet ligger stabilt på 1800 rpm) så är det något fel på fördelaren. Troligen osmord centrifugalförställning eller fel på fjädrar/vikter. Gör man ett noggrannt jobb behöver man inte oroa sig på länge över tändinställningen. Jag har kört 13.000 mil med min 3.0S (med insprutning från en 528i) utan att det ändrat sig ett dugg! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.