AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
907

Flyttgodsbil... vilka regler gäller?

20
19
2002tic
318 EvoIII TIC
2002 -74
Hej!
Jag har fått tag i en bil som är flyttgods och undrar vad som gäller då med trimmning....har hört att det är ganska fritt fram o göra nästan vad man vill. Så jag undrar om någon här vet??
Tack på förhand!!!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
2002tic> Tipset är att kolla med Bilprovningens tekniska support, dom vet exakt vad som gäller. Det finns många skrönor om vad man får göra med en sån.. och det mesta är just skrönor. Så kolla med SBP, så får du svart på vitt, och rätt tolkning av allt.

Jesperado här är ju kunnig och bilprovare, han sitter säkert på mer info.

Sex på alla fyra, roligast så!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
De enda dispenser gällande motorn på flyttsak finns på avgasgränsvärden. Allt annat är likadant som för "svenska" bilar.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Det beror på hur den är inporterad om man betalar en högre avgift när man tar in den (staffavgift) så gäller inte avgaskraven men betalar man den lilla taxan så är den presis som Svenska bilar. Jag tog in en Pontiac Trans am för några år sedan och betalade ca 9000:- och då fick jag en dispans men hade jag betalat bara 3500:- så hade avgaskraven funits där.
Detta är för att den bil som man tar in inte är godkänd här och då finns denna möjlighet om det är flyttgods, för man ska inte bli tvungen att skicka tillbaka bilen bara för att den inte är godkänd.
Jag tog bort allt som hade me avgasrening att göra och monterade på en paxton kompressor och nos lustgas och trimmade hela motorn med portade toppar och cam och modad insprut., bilen drog ca 1,1 liter och gick myket bra.
bilder finns på hemsidan Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.