|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter rörande ett mycket irriterande skrammel som jag hade drabbats av på min 520iA -03 (ja, bilen är nästan ny och då vill man banne mig inte veta av något skrammel). Ljudet uppstod vid hastigheter över ca 60 km/h och skramlade lite i takt med vinden, det lät precis som ett glappande plastspjäll, vilket givetvis fick mig att misstänka att det kanske var knutet till något ventilationsspjäll eller dylikt. Min hjälpsamma verkstad lovade att ta en titt på problemet men nämnde för mig att om de blir tvugna att riva ner instrumentpanelen finns det en viss riskt att något annat börjar skramla när man sätter ihop den. Innan jag lämnade in bilen (jag ville helst inte få instrumentpanelen nerplockad, även om det gick på nybilsgarantin) lusläste jag olika forum om skrammel och gjorde följande kontroller utan att komma problemet närmare: - Backspeglar (infällda, halvt infällda) - Vindrutetorkare (borttagna, uppfällda) - Vindruta (tecken på dålig limning) - Gummiklotsar för domkraft (om en gummiklots saknas kan detta generera vindljud) - Infettning av platspluppar på motorhuvsgånggärn, justering av motliggande skruv - Avlägsnade stereo och CD, tejpade upp sladdar - Kontroll och rengöring av kupéfiltern som sitter i luftboxarna - Test av ventilation i alla lägen och hastigheter Slutligen pluggade jag igen luftintagen i motorrummet för kupéluften för att kunna höra om ljudet kom från motorrummet och spred sig vidare in genom ventilationen, men det lät lika mycket ändå. Vad var felet då?? Verkstaden lyfte upp bilen och kunde konstatera att en plastsköld som sitter över bl.a bränslepumpen hade fått sig en törn och lossnat från ett fäste. Fartvinden fick den att flaxa upp och ner och slå i den fästpunkt som den skulle vara fäst i, detta orsakade skramlet, och det sjuka var att det lät som om det kom från instrumentpanelen... | |
|
Det var bra att få veta, har själv en 535ia som låter så och vet ej var det kommer ifrån. Det låter uppe på föraresidan vid högtalaren/fläkten. Kan kanske vara något sådant, hoppas jag. Tack.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.