AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
941

styrservo läckage

pa
23
patrikr
530iA Touring -95
Har en 530Ia T och i går när jag var ute och åkte på en grusväg och hade lite bråttom kom hem så läckte det styrservo olja det rann en lång sträcka efterbilen, så jag slog i ny olja i dag och provade men i dag läcker den inte.

Är detta ett vanligt problem på bmw att det läcker så???

Patrik
Hej!

Detta tips förutsätter att du har nivåreglering.

Från servopumpen går en ledning till nivåregleringen. Den ledningen har en skarv en kort bit ifrån pumpen, ca 30 cm på min bil. Vid skarven är ledningen stabiliserad i ett fäste. Du hittar fästet lätt genom att följa ledningen från pumpen. På min bil hade detta fäste, med hjälp av tidens tand, vibrerat loss. Detta resulterade i att kraften och stötarna som fästet skulle skydda skarven ifrån fick skarven själv hantera. Till slut havererade en metallpackning i skarven och det började läcka, först smått sedan mer och mer.

Den sista dödsstöten fick skarven just på gropig grusväg för min del.

Länk

Erik

Bromma
pa
23
patrikr
530iA Touring -95
Det svaret låter som om det kan vara mitt problem, man tackar och bugar för hjälpen.

MVH
Patrik
pa
23
patrikr
530iA Touring -95
Har krypit under och tittat det är bakre stötdämparen.hydralen som läcker!!!

Patrik
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
erikenkullen:
Jag har nivåreglering på min (som alla 530-touring och uppåt) och har ett läckage någonstans vid servopumpen.
Det ser ut som att det har runnit längs med en liten bit på av av slangarna till pumpen. Alt. att det helt enkelt sprutar från nån av kopplingarna.
Det låter ju helt klart som att det skulle kunna vara något sådant fel jag har då?
Knöligt värre att åtgärda? Känner du igen läckaget?
Länk

Mvh
Patrik

Är du redan användare? Logga in i menyn.