|
|
|
|---|---|
bille |
Hej hur byter man tändstiften själv smidigast på en bmw 750ia -91 uppifrån eller undertill? |
|
Uppifrån bytte jag. På höger sida så kan du montera bort spolarburken så blir det lite mer plats. //Schnitzer ______________________________ Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag tar även loss tändkabellisterna. MVH /// Paap R |
bille |
ok tack för svaren! Mvh |
Paap Reeder |
Hej! När Du ändå "håller på" - ta även kompprov. MVH /// Paap R |
bille |
Hej! ok de ska jag ta å göra. vad ska kommet ligga på om de ska vara bra? |
|
Det är inte så exakt, bara inte en eller några cylindrar avviker från de andra. Kolla gärna tändkablar mm. när du ändå rotar i grejerna. Ta det försiktigt med kablarna, dom kan vara rätt känsliga! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
Hej bille - mera jobb! Mina stift var inte dragna med rätt moment, d v s på grund av att det är "jävligt trångt" tror jag vissa var bara dragna med handkraft. Resultatet blev i vilket fall att själva tändstiftshålen var jäkligt kleggiga. Riktigt segt oljeklegg. Jag konstruerade en "snabel" till avfettningsflaskan och med stiften kvar så avfettade jag och spolade med högtryckstvätten 2 ggr. Med högtrycket behöver man bara "träffa ungefär" ty det blir rent ändå. Sedan tryckluft och så ur med stiften. Jag tog min komp med en Motometer handmätare och bra batteri. Min cylkomp låg på: 1- 12,6 2- 12,7 3- 12,9 4- 13,0 5- 12,5 6- 12,3 Kall motor efter natt. Den andra sidans (7-12) stiften kvar. Dagen efter tog jag andra cylraden: 7- 12,4 8- 12,5 9- 12,4 10- 12,5 11- 12,6 12- 12,6 Ljummen motor. Den andra sidans (1-6) stiften kvar. Jag hade således stiften kvar "på andra sidan" så han fick jobba med ett visst mottryck från 6 burkar. MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder! Jag hann aldrig kolla själv ,men hur satt kablarna uppifrån och ner räknat på locket på vä cyl-halva.Har lite problem med 11-:ans kabel och det är ju enklare att kolla utan att behöva riva ner hela kabelstammen. \HAPPY |
|
bille |
Hej! ok tack för alla svaren ska byta dom till helgen å även kolla kompet. även till salu! 39.900 p&k |
Paap Reeder |
Hej Happy! På vä sitter kablarna uppifrån: 5 - 1 - 3 - Z - 6 - 4 - 2 precis som det står i locket. D v s 11 - 7 - 9 - Spolen - 12 - 10 - 8. MVH /// Paap R |
|
Tack Paap! Nu slipper jag riva bara för att göra en snabbkoll. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.