AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
918

M3 serviceintervall

Hej

Finns det nån som vet hur långa seviceintervallen på en M3 -98 är? Vet ni också vad service beräknas kosta över en 3årsperiod?

Tack på förhand
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Tjena!
Olja byter du mellan 800-1000 mil och det kostar runt 1300kr att byta på aktoriserad BMW verkstad.
Inspection 1 resp 2 behöver du väl göra var 1800-2000 mil kanske och pris för insp.1 är cirka 4500kr och för insp 2 runt 6000kr men det kan variera lite i pris beroende på vilken verkstad du vänder dig till.
MVH Chrille ///M3 93
Tjusigt, tack

/D
Mo
176
Moe
Cykel
En kompis till mig frågade på BMW stockholm, de sa att inspI kostade omkr 6500:- och en inspII kosta omkr 9500:-.
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
De här priserna var exempel ifrån RS bil i Växjö
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Jag fixk ett bra pris på en olje servic om det är samma som insp1
pris: 1004:- på Aros Auto
www.arosauto.se
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Det kostar insp1: 2316.- samt insp2: 5652.- fast detta är på en M5á (samma motor)

\\Ex3mX
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Det är förmodligen jag som inte förstår riktigt, men är det inte så att priset varierar oerhört mycket helt beroende på hur mycket som behövs bytas ut vid insp1 eller 2????

Har man behandlat bilen väl sedan förra insp borde det ju bli billigare än om man har kört som en biltjuv???

Mvh
Carsten
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Det är inte mycket som behöver bytas ut. Har servat bilen på icke aktoriserad verkstad för inps 2 hade en egen mekaniker som plockade ner bromsarna och smörjde in dom och han tog 400:- för detta så detta gjordes inte på den verkstaden som jag lämnade in bilen på men dom kollade över hela bilen. Dom hittade ett läckage eftersom ventilkåpspackningen behövdes bytas ut. Följande byttes: Ventilkåpspackning, olje+luftfilter och olja stiften var ok och alla oljor hade den nivå som dom skulle. Detta gick på 2985:- fick stämpel i service bok och dom resetade service mätaren. Så vad jag har förstått så är det inte mycket mer dom byter på aktoriserad verkstad kan någon berätta i så fall ved som bytts mer där. Det behöver inte kosta som in i h..... för att serva en M3 vad jag tror är att man tar betalt enbart bara för att verkstaden är aktoriserad och det är inte bara jag som har den uppfattningen, men visst tycker du att det är värt pengarna och har råd serva bilen på BMW. Den BMW verkstaden som ligger närmast mig har inga lysande historier som jag har hört av bekanta i alla fall.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
hej! olja i växellåda o bakaxel skall bytas var 6000mil.

M3-97
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Ok bilen har rullat 9400mil så den är bytt en gång förmodar jag eftersom den är servad på BMW hela tiden innan.
Patrik
Min personliga åsikt är att man bör utföra servicen hos BMW, speciellt när det gäller M-bilarna. Förmodligen så lägger folk hellre ut en massa pengar på en uppsättning 19”:are hellre än att få bilen ordentligt servad, något som jag inte riktigt förstår, samtidigt så för man ju ett bättre andrahandsvärde på bilen om man har en väl dokumenterad service bok. Men hur man väljer att göra är självklart fritt.

Patrik

/M3 -01
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.