|
|
|
|---|---|
|
I syfte att försöka lösa problem som uppstått i samband med demontering av topp och byte av kam mm mm. så är jag lite nyfiken på kamaxelgivaren, har läst lite här på forumet och en hel del symptom verkar stämma in på min bil. 1. ojämn gång under acc. (framförallt i nedre och mittre registret) 2. Varv och ekonomi mätare liksom rycker/hackar lite smått under acc precis som hela bilen. 3. har lite då och då blivit lite kinkigare att få igång, man får nöta ett par gånger innan hon startar. 4.ev något svagare motor men det kan jag inte svära på. 5. tomgång som en fiskekutter framförallt när den blivit varm. Nu till min fråga, vad har kamaxelgivaren för funktion och vad har ni för erfarenheter/kunskaper om vad den kan orsaka för symptom? Enkel att byta? Pris? Andra vettiga tips emottages med stor tacksamhet såklart! Ja jag har använt sökfunktionen...... www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. | |
|
Tjena! Jag hade precis samma symptom som du men det var impulsgivaren till vevaxelen som var fel men enl Kimpa328 som nyss bytt den sitter den enkelt till och kostar ca 600 spänn min vevaxelgivare bytte jag ej själv den kostade ca 700spänn + lika mycket i jobb Vevaxelgivaren reggades i datorn som ett fel om kamaxelgivaren gör det vet jag ej men kanske en "utläsning av felminne kan vara en lösning, kostade ca 300 spänn. Hoppas det löser sig. |
|
|
Någon som orkar vidareutveckla ämnet impulsgivare till vevaxeln och kamaxelgivare. Finns det på E34 12v Funktion Symptom om dom är trasiga osv... www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
ingen som orkar lägga ett par minuter på detta? Fortfarande ingen lösning (semestertider så det går på tomgång)på problemet, bilen känns än mer svårstartad och säkerligen var 5:e gång för man nöta lite extra på startmotorn.. fortfarande orolig tomgång,ryckig acceleration mm. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag kan bara referera hur en kollegas E39 523 betedde sig, Svårstartad,(startmotornötning) taskig tomgång, tjyvstannade titt som tätt vid trafikljus som exempel. ///MVH Hasso Länk |
|
Har en 735-87 och på den finns det en givare som har olika namn beroende på vem man pratar med, tändningsgivare, impulsgivare, kamaxelgivare, osv. Den sitter på framsidan bakom fläkten, under fördelaren och kabeln går upp till en brygga uppe på motorn. Det går att mäta motståndet på givaren som då ska ligga 500-600 ohm. Stift 1 och 2 tror jag det var. Den kostar 900 kr ny på bmw. Den är lätt att byta men sitter lite trångt till. Vet inte om det är samma givare vi pratar om. /Per |
|
|
Hasso: Det där med tjuvstopp känner jag faktikst igen oxå!, den är en aning svårare att få iväg i starten, den har spontanstannat vid rödljuset 2 gånger oxå. Prm2: tack för dina tips, dessa värden skall mätas upp så fort vi bara hinner! www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
pcdoktor: Gammalt inlägg,men kommer du ihåg va det va för fel på bilen? Min bil uppför sig precis lika dant som du beskriver att din gjorde. Mvh.Morgan Alpina Gemeinschaft BMW CS |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.