|
|
|
|---|---|
|
Om ventilerna låter... vad är det som är fel då? Detta gäller en M50 motor som rullat 20 000 mil ungefär. Motorn körs på Helsyntetiskt Valvoline med viskositet 0-5W. Kan det bero på att oljan är för tunn eller är det mer troligt att ventilerna behöver ställas? Kostnad? Det är en M50 utan VANOS. "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland | |
|
hade tidigare en fråga uppe där jag undrade vad det berodde på att min bil drack olja....fick svaret att jag körde på för tunn olja med tanke på att bilen gått 25000mil... BMW hade skickat i castrol SLX 0W30..tog för givet att det var det bästa för mig men efter att ha lyssnat på dom flesta bytte jag till castrol "något" 10W50 tror jag den hette...efter det dricker den inte alls så mycket olja som tidigare..givetvis ska ventiltätningarna bytas men vad jag vill ha sagt med detta är att min bil vart MYCKET tystare när jag bytte olja... är kanske inget svar på frågan du ställer men ändå...:) Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
Bilen dricker ingen olja alls... och den går hur bra som helst, fast det tickar lite... inte så man hör när man kör men om man lyssar vid motorn så tickar det "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
| Det kan vara de hydrauliska ventillyftarna som börjar bli slitna, då kan det ticka litegrann. Hur är oljebytena skött? Ventillyftarna mår dåligt av för långa bytesintervall av motoroljan. Hur som helst, jag tror att 0W/50 är en för tunn olja för din motor, du kan gå upp till t.ex. 5W/40 eller 5W/50, men köp helsyntet. Angående "ställa ventilerna" så kan du inte göra det på M50 motorn, eftersom de "ställer sig själv." Så det är troligen ventillyftarna som är slitna. | |
|
vad händer om jag inte byter ventil lyftarna? kommer det orsaka skador på motorn eller blir det bara så att det kommer att fortsätta ticka? ngn som vet vad det kostar att byra lyftare? "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.