AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
962

Diffus styrning på E34:a

Är det någon som vet var det kan vara för fel på en 525:a som beter sig ungefär som ett fartyg på vägen? Bilen är från 94 och har 17000 mil bakom sig.

Om jag vrider ratten - säg 10 grader - så svarar bilen ganska omedelbart med att vrida nosen åt rätt håll. men det tar något ögonblick innan bilen verkligen svänger. Under bråkdelen av en sekund känns det alltså som om bilen svävar fram i fel färdriktning.

Jag har kört en annan E34 som också kändes lite "supertanker", men inte så här mycket. Vad är det som händer?
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Om du inte hittar nåt glapp i styrleder så kan det behövas en justering av styrsnäckan och/eller rattstången..
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Chassiet kanske behöver en renovering? Stötdämpare, krängningshämmare, bakvagnsbussningar etc.
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
..och därefter en framvagnsinställning
Känns inte som om det är krängningshämmare eller stötdämpare som är slut. Bilen kränger nämligen inte det minsta (vilket inte är så underligt då bilen inte svänger)

Jag har kollat igenom forumet och bussningar och styrsnäckor dyker upp allt som oftast. Slitna bussningar får tydligen bilen att åla över vägen lite som den vill - det gör inte den här bilen. Något glapp i styrningen verkar det ju inte vara eftersom bilens nos sticker iväg. Ja det känns lite som att köra en svävare liksom.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Jag har haft liknande symptom på min 518. Man svängde lite - hände liksom inget - svängde lite mer och WOOAH det svände rejält. Lite svårmanövrerat. Kan tolkas som att den inte svarade direkt, kan även tolkas som att det tog lite tid och man gjorde mer rattutslag för att bilen inte svängde direkt.

Hjulen rörde sig dock även vid lite rattutslag. Försökte med minska glappet i snäcken, kollade styrleder et.c. Bytte till slut styrsnäcka och då försvann felet. Dock hade jag ett litet glapp i styrningen som jag inte kunde justera bort (innan bytet) och jag hittade ett fel på den gamla snäckan på armen till styrstången. Det var glapp i splinesen till denna och förmodligen ökade glappet vid högre belastning varvid denna effekt uppstod.

Kanske något liknande på din?

------------------
Always Diesel
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ballongdäck?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jepp!
Bilen har massiva gummikringlor som kramar små ledsna 15-tummare. Men vad fan, skulle bilen ha krängt så där från fabrik 1994 skulle BMW inte sålt en bil. Men ballongsulorna är säkert en bidragande orsak till "supertanker"-beteendet.

Fan, av svaren att dömma verkar inte problem så lättlöst. Jag som trodde det här var en sån där typisk BMW-grej som nästan all råkar ut för.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Varje höst när vinterdäcken åker på upplever jag samma sak, man kan vrida ett halvt rattvarv innan däcken börjar röra sig på asfalten, innan dess är det bara fälgen som vrider i däcket. Detta vänjer man sig vid efter ett tag, sedan är det underbart när sommardäcken kommer på igen. Känns hur tight som helst!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Så du menar att under vintern så svävar du också fram som en svävare?
På tal om styrning.... remmen till servo pumpen gick av för mig när ja var på väg in i en riktigt skarp höger böj, det vart nästan dikes körning , sedan vart det 5mil serpentin väg hem utan servo, har inte haft sådan träningsverk i armarna sen gympan i högstadiet. Plus i kanten till bmw dock för väldigt smidigt plasserade o bra fungerande rem spännare, bytte rem till servon plus generator/vattenpump på ca 30min (med original verktyg)

Störtsa problemet med BMW är att det oftast har varit för mycke skit mellan ratten o pedalerna......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.