AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
309

broms-krångel på e30...

hej.
Bytte idag skivpr + klossar på min e30...på vänster sidan var det inga problem,men höger......det är helt omöjligt att trycka in kolven på bromsoket så mkt,att det finns plats för nya belägg & skiva!...mätte 2 belägg + skivan=ca 48mm...jag har plats för...44mm...vad kan detta beror på??
Bromsoket/kolven/damasken såg fint ut,så jag tror inte att den rostat fast..hade en kompis i bilen som trycka ut kolven lite & jag trycka in den igen,men alltid samma resultat...
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej...hur såg det ut inuti bromsoket där kolven löper..? har du haft ur kolven ur bromsoket å kollat? det kan finnas en "rostrand" där som kolven fastnar i...
Kolven skall gå att trycka in så långt att den ligger jäms med oket,går ej det så är det som Petri skrev ev. rost som hindrar dig att trycka den tillräckligt långt in.
Det är ej att rekommendera att tvinga in kolven med stor polygrip eller liknande då du förstör tätningsringen om det är rost i cylindern.
Ta istället ut kolven och och hona(slipa)cylindern,finns verktyg att köpa på biltema(tror jag)ev. får du köpa en repsats till oket om tätningen inte ser bra ut,finns för ca:200sek(alla o-ringar och damasker till bägge sidor)
Om det går att trycka in kolven så långt så får du nog kolla att du har rätt ok och skiva(och belägg) på den sidan.

Henrik
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
kan är inte bromsslangen som är sliten då! fast vanligast då är nog att man inte kan trycka in kolven överhuvudtaget!

Det är inte så att du kan ha pressat in kolven fullt annars, men inte dragit ut oket helt o hållet?
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
"kan inte vara....." ska de va
Jag ska ta utkolven helt & hållet & kolla det som Petri sa....känns bara lite konstigt,för i början går det skitlätt,men sedan går det inte mer...har t.o.m öppnat både luftnipplen & tagit bort bromsslangen utan resultat...
har nu plockat bort kolven helt & det visade sig att va lite rost på ett ställe..slipade bort det försiktigt & nu går/gick det bättre att trycka in kolven,visserligen inte jättelätt,men fick ju dit dom nya beläggen....nu återstår bara luftning & på tisdag besiktning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.