|
|
|
|---|---|
groffsing |
Har en bmw 520 årsm. 89, den har börjat ticka på ventilerna!! Skulle vara glad om det är nån som kan förklara hur man skall gå till väga för att fixa det. |
|
Om du vill skruva lite själv med din BMW så rekomenderar jag varmt att skaffa en rephandbok! Kolla tex Länk -> välj: "BMW - Böcker - Rep. handbok". Där finns handbok till din bil. lycka till /joh |
|
Dr_Mario |
reparationshandboken finns även på biltema Haynes för BMW 3-5 serie. Samma som bildelsimporten fast billigare:) |
|
hmm,,I min 525i -91:a är det iaf,,hydraliska lyftare så man behöver inte ställa ventilerna,den sköter det automatiskt,,som i dom flesta Oplar också!,,fsat du har ju en äldre motor i din 520! Peter (Bmw 525i 24v-91) |
|
|
Om du ej har hydraliska lyftare så är det en enkel match att justera dom. Du behöver en tiasnyckel och en spipk som du slippat bort spetsen på och bladmått. 1. Skruva av ventil kåpan. 2. Börja med att titta på så att inte kammen är sliten, det ser du om den är nernött på nocken. man känner det om man drar över den med fingret. den ska vara helt plan. 3. vrid kammen så nocken pekar neråt stoppa in bladmåttet mellan kammen och vipparmen och kontollera mellanrummet. stämmer det så fortsätt med nästa. Tips: Böj bladmåttet då blr det lättare att komma åt. 4. För att justera, lossa muttern på vipparmen (lossa bara, skuva inte lös den) stoppa in bladmåttet mellan kammen och vipparmen. stoppa ner spiken i hålet på vipparmen, vrid "hjulet" på vipparmen med hjälp av spiken så att bladmåttet går att dra ut, den ska gå lite trögt att få ut, inte för trögt. Prova att stoppa in bladmåttet det ska gå annars är den för tajt justerad. skruva åt muttern. Fortsätt likadant med alla vippar. Lättaste sättet för att vrida kammen gör du genom att använda ett spärrskaft på vevaxeln. Mvh kalle |
|
|
Jag kanske ska tillägga att det endast gäller 8:a ventilare och inte 24:a ventilare dom har hydraliska lyftare allihopen. finns ju även 8:a vent som är hydr men det vet man ju. Avståndet mellan vetil och vipparm varierar ju från modell till modell så det får du fråga verkstan om. Brukara även stå i motorrummet. |
|
| Det enklaste är väl att lämna den till BMW-verkstan, 480:- betalade jag för justering på en 528i. | |
groffsing |
fick tag i en haynes rephandbok, har nu justerat ventilerna men tycker dock fortfarande att det tickar lite.. men de kanske bara är normalt! |
Hello Nasty |
Jadu kan nog förklara för dig varför det tickar om du gjort som cjohman förklarat! Helt galet, man ska inte ställa in ventilerna från kamaxel till vipparm, då får du för stort spel o motorn kommer garanterat att låta som en diselknackare! Bladmåttet lägger du mellan vipparm och ventil, ventilspel som det heter, inte kamaxelspel! Kör 0.3mm från kam till vippa o lås fast där sen kolla vid ventil till vippa så kommer du nog förstå vad jag menar. Lycka till /Henrik Kör tills det rasar |
|
Hello nasty jag ber så mycket om ursäkt. En liten blunder som kan bli förödande. SORRY!! Tack för påpekandet Hello Nasty. |
|
Hello Nasty |
Ingen fara.... tyckte bara lite synd om killen som försökt ställa in ventilerna o garanterat har misslyckats, pga. att han gjort på fel sätt. Blir lätt tråkigt o skruva när resultatet inte blir som man tänkt sig. MVH/Henrik Kör tills det rasar |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.