|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Upptäckte av en ren händelse (brukar lyssna på musik jämt så jag hör sällan motorljudet) att motorn tickar ganska mycket. Jag vet att den inte gjort det förrut så det har börjat nyligen. Den låter under tomgång som nån jävla automatdisel. Vet någon vad det är? Är kamremmen inne på sista refrängen eller är det något lättare att fixa? och vad kan det tänkas kosta? Mvh Mvh Jonas Ruteskog | |
stefannorr |
Finns ingen kamrem utan kedja. Testa byt motorolja. |
|
Ok tack för infon. Hällde faktiskt i en massa ny olja idag eftersom det var ganska tomt. Tickandet verkar ha försvunnigt :) Mvh CJR666 Mvh Jonas Ruteskog |
|
|
Det kan behövas en ventiljustering också vilket är rätt billigt och nyttigt för motorn att göra hur som helst, men jag hoppas att oljan löste ditt problem. BMW 325iX Registry Länk |
|
|
iXer, Ventiljustering brukar man utföra på M20, ej på M50/M52. Det är hydrauliska ventillyftare på de senare. Jonas, Var noggrann med att fylla på, byta olja. Det är förmodligen det viktigaste du kan göra för livslängden på din motor. Länk |
|
|
Jo tack. Jag vet det egentligen men den här gången har det bara råkat bli så här desvärre. Oljan verkade lösa mitt problem dock. I min instruktionsbok står det rekommendation 15W-40 i viskositet för sommarkörning av min bil. Den i princip enda olja jag hittat med den viskositeten är för diselmotorer? någon som vet varför? Mvh Jonas Ruteskog |
|
|
Vilken bil är det till? Välj en olja som inte har lägre varmviskositet än 40 (siffrorna efter "W-et" i SAE-klassningen). Kallviskositetsvärdet är bara bra om det är lågt (siffrorna innan "W-et")! Det gör att oljecirkulationen kommer igång snabbare. Kallviskositetsvärdet kan inte bli "för lågt"! Exempelvis uppfyller en 0W40, 5W40 eller en 5W50-olja de varmviskositetskrav som du angav, samtidigt som de oljorna gör att oljecirkulationen kommer igång betydligt snabbare när motorn är kall! En 15W40-olja är inte en speciellt bra olja egentligen! Särskilt inte i vårt klimat! Om du väljer en syntetisk olja med klassning API SJ eller SL samt ACEA A3, får du en mycket bra olja. Är oljan dessutom BMW-godkänd kan du vara helt lugn! Ovanstående gäller så länge som du inte väljer en olja med lägre varmviskositet än 40! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ok tack för tipsen. jag fyllde på med 10W-40 köpt på shell. den är med på BMWs longlife lista. Mvh Jonas Ruteskog |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.