AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.143

Dum fråga oljefilter-byte

Ub
4
Ubbe12
316i Sedan-94
Hej! Jag var precis och skulle byta olja & oljefilter på min 316i. Jag stod länge och letade efter oljefiltert men kunde inte hitta det. När jag sedan öppnade kartongen till filtret så förstod jag varför, jag hade ju letat efter ett "vanligt" oljefilter. När jag nu såg hur det såg ut förstod jag att det sitter i behållaren framför motorn.
Nu till problemet, med detta filter medföljde en liten packning (O-ring tror jag det heter), en stor packning (till locket tror jag) och en koppar bricka. Jag har aldrig bytat något sådant här innan, är det svårt? Inga överraskningar när man skruvar av locket tex en fjäder som flyger ut. Var ska den lilla O-ringen sitta, i behållaren? Är de så givmilda att de har skickat med kopparbrickan till bottenpluggen eller den är till något annat?

Jag vet att detta är en dum fråga, men jag vill vara säker innan jag "går loss" på bilen.

Tacksam för svar/ Ubbe

Närå,de är inge svårt att byta oljefilter,klarar nästan vem som helst. Ska inte va några fädrar lr liknade som trillar ut. Sen stämmer de bra att kopparbrickan är till oljepluggen!!
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
hej !

Den lilla o-ringen ska sitta längst ner på långa bult du skruvar lös på behållaren !
se
64
senne
535iA -89
Hej, jag har också en dum (?) fråga angående oljebyte på min 535. Det sitter något som liknar ett papper ett varv runt filtret, ska det sitta kvar eller ska man ta bort det?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Pappret runt filtret ska sitta kvar, det håller ihop det.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
se
64
senne
535iA -89
Det låter bra. Tack för svaret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.