|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har sett här på forumet att det verkar vara något av ett "standardfel" med en icke aktiv AC fläkt på E32 bilarna... Kan det månne vara samma problem på E38? Jag har aldrig någonsin sett min snurra... AC'n kyler och så, men det är väl inte överdrivet kallt. Det var nog kyligare i gammel volvon faktiskt... Så jag antar att det är termokontakten som ska kollas även på min? Svåråtkomligt? Vad måste demonteras? Andra tips? Tack på förhand... Nu ska jag ut och ta en öl i denna tropiska värme... fyyy va härligt! | |
|
Båda mina e-38or hade fel på kondensor fläkten. Felet var att kolen hade kärvat fast så att dem inte fick kontakt med komutatorn. Men på den ena var det också ärgade stift i kontakten till fläkten. Så jag föreslår att du lossar denna kontakt den siter vid kylaren spruta i lite kontakt sprej och mät om ddär är spänning fram. Motorn moste vara igång. Mät flera gånger för temokontakten slår till och från. Är där spänning så prova att ansluta den igen för att se om fläkten snurrar. Gör den inte det så får du återkomma så ska jag guida dig vidare. 12-Pack |
|
|
Jag fyllde idag på med mera gas i systemet, var tomt. Termokontakten felar och måste bytas, kostar några hundringar. Om man jag inte byter kontakten kommer gasen att "skuffas" ut ur systemet via en ventil sade killen som fixade AC:n. Får ny kontakt på fredag, till dess skall AC vara stängd. De kollade fläkten genom att tjuvkopla den, inget fel. |
|
|
tips... jag har haft exakt samma fel på min fast då gick fläkten med 5 sec melanrum. först sa ac- killarna att kontakten var paj, precis som hos dig. sen efter lite spånande fram o tillbaka så ändrades den teorin. men jag visste bättre... böt den i alla fall. för ganska många hundringar tyckte jag 9styckna precis. men den betedde sig på samma sätt. bara bortkastade pengar. det sitter en del relä.n o sånt ovanför handskfacket som styr dom olika hastigheterna (3st) samt att det sitter 3st motstånd framme vid fläkten som brukar brinna... kolla dom motstånden först... |
|
| Relän ovanför handskfacket... inne i kupén alltså, eller i motorrummet? | |
|
Jag fick min Klima fixad på garantin i våras. Kan kanske vara något att kolla upp? Jag lämnade in bilen på BMW för att göra en felsökning. När jag skulle hämta bilen så såg dom i datan att jag hade en massa ogjorda "auktioner". Totalt så var det ca 10 timmars arbete(bränsleledningarna, kliman mm). Kostade mig inte en krona. |
|
| Johan, peta på fläkten och se om den hänger löst. Lyssna också om fläktmotorn fortfarande går även om fläkten står still. -Det gjorde min! Centrumet på fläkten hade havererat efter att fläkten delat en gråsparv mitt i tu. (den är bara en tunn plåtbricka som för över momentet från elmotorn till fläkten och den tål inga större våldsamheter). | |
| i kupen... ett till varje steg.. | |
|
Powertoy, jag kan ju lätt sätta fläkten i snurrning genom att peta på den, men jag tror inte den hänger löst.. ska pilla lite mer sen =). jewe, Vilken garanti fick du din klima fixad på? Elektronik? Hur lång är den? Vad menas med "ogjorda auktioner"? Och när vi ändå pratar garantier... vad finns det för garantier? Kanske står i instruktionsboken, ska kolla sen. |
|
|
johan_s: Som jag fattar det så är "auktioner" saker som BMW kallar tillbaka bilar för(standard fel?). På importbilar så tror jag att man måste göra en sökning i det land bilen kommer ifrån för att få svar på detta. Jag läste ett reportage här på BMWPOWER om någon som importerade en 5.serie och betalade en summa för att få det gjort. Det kanske är fel av mig att kalla det garantier? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.