AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.417

Nytt ljudsystem i min bil!

Stan
Jag har en 540iA touring -94 med stora ljusystemet(10 högtalare) och bavaria stereo med cd-växlare. Nu skulle jag gärna vilja byta ut detta 10 år gamla system till ett nytt system.

Efter att ha letat runt här på forumet så har jag kommit fram till att man bör lägga ca 10-15000Kr för att få ett bra system. Detta känns väl ganska så rimligt men eftersom jag inte har obegränsade tillgångar så vill jag gärna göra uppgraderingen i etapper.

Min fråga är om någon som har lite koll på det här med biljud skulle kunna ge mig ett förslag på vad jag skall börja med och sedan hur jag går vidare?

Hur skall de här 10-15000 fördelas? Hur mycket behöver man lägga på huvudenheten, fronthögtalarna osv..

Ge mig gärna förslag på märken, modeller osv

Finns det huvudenheter som likt BMW original kan vi info i färddatordisplayen?

Tack på förhand!
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Stan: Jeg er også amatør, men noen anbefalte meg "Tekniska sidor" på Länk - det står mye bra (grunnleggende) ting der, interessant å lese.

Tips: Länk mm.

Hvis du ikke er lat, søk på E34 under Bilstereo, og les om hva andre har skrevet. Det lærer man mye av.

Noen mener at hovedenheten er det viktigste, noen mener høyttalerene. Det er nok lettere å høre forskjell mellom gode og dårlige høyttalere enn på nye CD-spillere.

Jeg tror det kan være smart å begynne med høyttalerene foran, legg mye av pengene ned i dem. Du får bedre ljud, men det ordentlige lyftet kommer når du lar et slutsteg drive dem. Siden så kan du kjøpe/bygge en bra basser (som drives av slutsteg) som gir et ytterligere lyft til musikken.

Alt er jo relativt, og mye kommer an på personlig smak og behov. Også når det gjelder ulike merker. Infinity har mjukare ljud en DLS f.eks (...). De som har greie på dette vil fortelle deg at du skal ta med deg en favoritt CD (som du kjenner godt, du vet hvordan ljudbilden skal låte) til butikken og høre/lysna på de ulike høyttalerene.

Det er viktig å finne ut hva slags ljud du selv liker; spesifikasjonene på esken sier ingenting om hvordan høyttaleren låter. Dessuten er watt-spesifikasjoner o.l ofte usant og overdrivelser for at det skal se attraktivt ut. Man får ofte det man betaler for. Stereo til nedsatt pris er ofte gammel teknologi. Billig (f.eks 500 kr) = SKIT.

Gode signalkabler er godt isolert for å unngå forstyrrelser fra andre komponenter i bilen. Det er bare en av flere viktige detaljer som man ikke må slurve med. Som det sto i tips-linken over; Gode høyttalere kommer til kort dersom delefilteret er dårlig.

Riktig montering innebærer bl.a at alt er skrudd ordentlig fast, at det er helt tett rundt høyttalere (så det ikke blir en akustisk kortslutning?), riktig jording for å sikre anlegget mot kortslutning og forstyrrelser på lyden osv.

Jeg kan fortelle litt om hva jeg tenker/tror jeg vil gjøre når jeg skal starte med stereo til ca 15-20.000 kr i en E46..

1. Beholde den orginale hovedenheten / CD Business (snyggast så).
2. Legge vekt på riktig/ordentlig montering (viktig!).
3. Kraftig frontsystem til 3-4.000 kr (DLS UP?). Nye kabler.
4. Slutsteg til frontsystemet (evt til basen også), ca 3-5.000 kr.
5. Få bygget en bra basskasse hos en proff som passer min smak og til den musikken jeg spiller. Hvor ~mye koster dette?

Alt jeg har tenkt ut så langt.. Kanskje bruke penger på å få hjelp fra noen som kan dette (veiledning, montering)?

Vet ikke om det var noe til hjelp, kanskje noe av det jeg skrev kan motivere til flere svar fra andre.
Stan
Tack Morten, för många bra tips!

Dina planer på uppgradering av ljudsystemet verkar vettiga.

Jag har själv funderat på att byta ut min Bavaria stereo till en CD Business för att bevara utseendet. Hur är ljudkvalitén i denna stereon i förhållande till tex en pioneer eller clarion för 3-4000Kr?

Om man väljer en annan stereo istället för original med t ex 50W MOSFET-förstärkare inbyggd, bör man ändå ha ett slutsteg till fronthögtalarna?

När det gäller byte av framhögtalarna(eller bakhögtalarna) så har jag läst någonstan att delningsfiltret till originalhögtalarna sitter inbyggt i originalslutsteget, stämmer detta? I så fall kan man ju inte byta framsystem utan att även skaffa ett separat slutsteg också, eller har jag missuppfattat saken?

Vet någon om man kan hitta en ritning på en lämplig baslåda till en E34 touring någonstans?
kom ihåg att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk!!!!
Dvs, ett dyrt framsystem (9000kr el mer) behöver ett slutsteg för att komma till sin rätt. Det kan inte låta så bra som det kan göra, om man bara driver det med den inbyggda effekten i dagens cd-spelare...
Så, Morten M:s tips är mycket vettiga.
Lägg ut mest pengar på framsystemet, 8/10 av allt "ljud" kommer nämligen därifrån...men d 2/10 som behöver större konarea för att höras, ska man inte heller skippa :-)
Men det är "lättare" att få fram bra bas med enkla medel, än att få fram bra trumpet/sångare/sångerska/cymbal osv från enklare framsystem.
Viktigt att komma ihåg, d DU tycker låter bra, ÄR bra, strunta vad såna som jag o andra bilstereotokar tycker är bra. Det är Dina öron (o plånbok*s*) som bestämmer...
Lycka till

Mvh
Rutger
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Stan: Kan ikke svare med sikkerhet på det du spør om, men jeg kan fortelle hva jeg tror.

Business CD vs. Clarion/Pioneer etc. lurer jeg også på. "En kjede er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd". Er det noen vits i å legge så mye penger ned i slutsteg osv. dersom man beholder orginal hovedenhet?

Det tror jeg. Alle med estetisk sans velger dessuten å beholde den orginale enheten i nyere biler (E46, E39 osv). Tror også man mister en rekke bmw funksjoner (klima?) dersom man bytter ut hovedenheten.

Skillnaden på ljudkvaliteten mellan nye cd-spillere er marginale. Det som ofte skiller produktene fra hverandre er de ekstra "fancy" funksjonene uten nytteverdi, og dermed prisen, samt den innebygde forsterkeren osv.

Kom på en sak.. En vesentlig skillnad mellan Business CD og en vanlig cd-spiller er at de kjører på henholdsvis høgnivå og lågnivå, hvilket er en ulempe med Business (høgnivå). Lågnivå er den mest vanlige signaltypen, og gir bedre forutsetninger for god og støyfri ljud fordi denne type signal er bedre - tar jeg feil??

Dette betyr at du må velge et slutsteg som takler høgnivå (forsterkeren omdanner høgnivå til lågnivå selv). DLS er en av de merkene som har denne typen slutsteg. Flere her på forumet har fått bra ljud med dette.

Kan tyverr ikke gi deg en full forståelse av dette, men nå er du i det minste klar over at det er en forskjell her. (Du kan lese om det på linken ovenfor).

Og ja, du trenger et slutsteg selvom cd-spilleren har innebygd forsterkere på "50" watt. For det første kan du regne med at disse forsterkerene ikke yter 50 watt i virkeligheten. Tallene som er oppgitt er ofte fantasi. Skal ikke gå nærmere inn på dette nå.

Et godt slutsteg har kraft nok til å levere god ljud; og få frem alle "elementene" i ljudbildet uten at du trenger å skru opp volumet så mye for å være i stand til å høre musikken tydelig. Dette er spesielt viktig i en bil hvor støy (motorstøy, hjulstøy, vindstøy) allerede overdøver musikken.

Så til slutt angående delningsfilter (som skiller bas, diskant og mellantone ved å slippe gjennom, eller uteslute, en bestemt frekvenstype til de ulike elementene). Hvorfor må du skaffe et separat slutsteg dersom delningsfilteret sitter i orginalslutsteget, mener du?
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
rutger: Obs, så ikke ditt innlegg.

Framsystem for 9000 kr? Det virker sinnsykt mye? "Man får 90% god ljud for 10% av prisen man må betale for 100% god ljud." :)

(Må bare legge til at jeg ikke mente at alle cd-spillere er like bra. Det kommer også an på prisklassen. Billige cd-spillere = gammel teknologi. Dyre cd-spillere = nyere/bedre teknologi. Nok om det kanskje)..
oopps..
Var ingen dissning mot dem som tänkt behålla original cd, när jag sa "ingen kedja..."
Ville bara "påminna" om att man inte ska köpa "på sig" dyra högtalare om det bara är en liten förbättring av original ljudet man tänkt sig.
Var bara ett litet "tips", inget annat.

mvh
Rutger
Stan
Tack åter igen för att ni delar med er av ert kunnande.

Det känns som om det börjar klarna...

Mitt först steg blir nog att byta ut min original Bavaria stereo till en CD Business. Frågan är nu, passar denna i min bil? Jag har en E34 och har hört att i den nyare serierna har ändrat måtten på stereon, stämmer detta? Kan den styra min original cd-växlare ( ingen nödvändighet men ett plus)? Finns det olika modeller av original CD-spelare till BMW eller fnn det bara en (CD Business)?

Andra steget blir då att byta ut frontsystemet med nya högtalare och ett slutsteg. Hur mycket pengar skall jag då spendera på högtalare respektive slutsteg för att få ett bra ljud till hyffsade pengar?

Tredje steget blir någon form av basbygge. Vilken typ återkommer jag med en fråga om med när ovanstående är klart ;-)

Till sist byta även baksystemet till lite bättre högtalare

Låter detta vettigt?

Sen till frågan om vad jag menade med att om jag skaffar nya högtalare måste jag skaffa ett slutsteg. Då jag misstänker att delningsfiltret sitter inbyggt i slutsteget (inte helt säker) måste jag om jag bytar högtalare koppla förbi slutsteget. Det innebär att jag inte får någon förstärkning heller till högtalarna utan endast huvudenhetens uteffekt. Om jag inte har fel för mig är den på BMW's originalstereos 5 w vilket inte är vidare mycket :-)
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Stan: Jeg leste at Business CD-spilleren fra E39/E46 ikke passer til E34. Tror du skal ha den samme som står i bl.a E36 og Z3.

Vil tro at den takler CD-veksler. Det er forresten ikke uvanlig å montere CD-veksler istedet for å bytte ut kassettspilleren til CD. Har du vurdert det?

Av orginal BMW CD-spillere har jeg bare hørt om Business og Professional. De er stort sett like, velg Business.

Hvor mye penger du skal bruke, vet jeg ikke. Jeg ville som sagt lagt mest penger ned i frontsystemet. Det er lettere å bytte/oppgradere et slutsteg siden også.

(Jeg mener at det er bedre å kjøpe noe skikkelig bra med en gang, så slipper du å angre på at du sparte de par tusenlappene noen måneder siden. Mange kjøper et slutsteg til f.eks 2.500 kr, så går det en stund, og de vil ha et nytt til 4.000).

I kr så koster vel høyttalere mer enn slutsteg.

Slutsteg har ofte delningsfilter innebygget (slik som cd-spilleren), det vil jeg anbefale. Du får også slutsteg uten, men da må du ha delningsfilter mellan slutsteg og høyttalere. En sak som koster alt fra noen hundre til flere tusen. Billig skit kan ødelegge lyden totalt. Bør koste minst 700-1000 kr?

Et slutsteg kan ha 2-kanaler, 3, 4, 5, eller 6-kanaler osv. Med et 2-kanals slutsteg kan du drive et frontsystem (i stereo). Skal du drive høyttalerene i hatthyllen med slutsteg, må du ha et slutsteg med 4 kanaler, alternativt ytterligere et slutsteg til med 2 kanaler. Mulighetene er flere.

Selvom du skal bygge basen i framtiden, bør du planlegge nå. Hvilken forsterkere skal drive basen? F.eks et 4-kanals slutsteg hvor 2 kanaler driver bakhøyttalere og 2 kanaler (mono-kobling?) som driver basen, eller et eget slutsteg til basen, og 4-kanals til høyttalerene fram og bak..?

En oppfatning av høyttalere BAK er at de unødvendige fordi de ødelegger "frontimage." Ljud skal nemlig komme forfra, ikke bakfra. Noen liker å fylle ut lyden med bakhøyttalere, for passasjerenes skyld. Det er ulike synspunkter her.

Jeg kommer ikke til å bruke penger på bakhøyttalere, kanskje koble dem ut eller la forsterkeren i cd-spilleren drive dem, mens slutsteget driver framsystemet og basen. Et annet alternativ kan være å koble dem til slutsteget, men sette et "filter" i mellan som fjerner all bass i dem slik at bassen ikke "plaprer" på høyt volum, men lar de lyse tonene komme fram. Litt usikker på dette. Bruk evt. fade-funksjonen og demp lyden som kommer bakfra slik at du nesten ikke hører bakhøyttalerene, bare merker dem.

Dette blir langt - igjen. :\

Mitt siste og kanskje beste tips: Lita inte på selgere i butikker som bare selger varene. Søker du råd hos forhandler, gå til en proff butikk som også bygger og monterer stereo! Veldig viktig. TV-Boden = BULLSHIT. De forteller usannheter og vet ingenting om stereo overhodet - men de later jo som. Det har jeg selv erfart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.