|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Alf_VON_Sil är din bil svensksåld? vilken verkstad var det som fixade det på goodwill? | |
|
Min bil är svensk såld. Och Olle Rutgersson bilcentrum i Uddevalla fixade detta åt mig. Dem har alltid varit riktigt bra! Vet inte hur dem ställer sig med en icke svensk såld bil? Om jag vore du skulle jag ringa till BMW huvudkontor i sth och kolla med dem. Sedan vart jobbet görs spelar ju ingen större roll BMW får ju ändå betala själva länka armen, inte återförsäljaren. Lycka till, hoppas det ordnar sig, förstår din frustration. Det är inte kul att byta när det är så dyrt. Men jag tror det kommer fixa sig för dig. BMW vet att länkarmarna är kassa. |
|
|
Ja, jag hoppas det går att fixa, annars blir det typ Mekonomen, har inte lust att slänga ut 5-10 tusen. Tackar för alla svar.. MVH Marcus |
|
stefannorr |
bmw325> Vet åtskilliga med importerade bilar som fått byta på goodwill, Testa sök på länkarm/eller liknande finns massor. |
| Ringde till BMW Sverige och fick prata med någon Denny Sundin eller vad han hette, han sa att matrialet ska fixas på goodwill och jobbet får jag själv betala, jag tycker att det låter ok. Han sa att bilverkstan som ska laga den bara behövde ansöka om att ta det på goodwill. Hoppas bara Englunds i Luleå fixar det, Ska ringa dem på måndag. | |
stefannorr |
Ja det är bara hänvisa dit,det borde dom ha rått dig till eller gjort själv,kostar ju inte dom något. Gjorde en gratis förbesiktning där förra våren,inget att anmärka! när ja lämnade besiktningen hade ja ändå en 2 för ojämn bromsverkan+ att dom hade debiterat 170 kr för den s k gratis förbesiktningen. |
|
Ett förtydligande angående reklamationer, garantier och goodwill mm. En BMWverkstad bestämmer inte själva en ev garanti elelr itne utan om ett fel konstateras fyller de i en garantiförgrågan som skickas till BMW HK i Stockholm. Garantiavdelningen där godkänenr elelr avslår ansökan. Blir den godkänd, delvis%-del alternativt arb eller arb och matr sänder dom fakturan til BMW Sverige AB som betalar dom. Det finns inga generella regler när bilen faller utanför 1 alt 2års nybilsgaranti utan det är från fall till fall. Däremot inte från människa till människa utan de har speciella ramar och förutbestämda mallar de jobabr efter. Mvh Asken |
|
stefannorr |
Asken> Har du tagit en grogg*L* har aldrig sett dig stava fel förr o nu var de åtskilliga *L* ser ut som mig när ja tagit en huggorm. |
|
Har ringt Englunds i Luleå idag, och han skulle ansöka om goodwill men han sa att det inte alls var säkert att den går igenom. Men man får väl hoppas på det bästa. /Marcus |
|
|
Hänvisa till Personen du pratade med på Bmw sverige. Annars får du väl prova bmw i Umeå. De ska gå på goodwill. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion BMWCS Syd #05392 |
|
|
Jo, jag hänvisade att jag pratat med Benny Sundin, han visste vem det var. Men han menade på att dom bara säger att det går så lätt att fixa på goodwill. Men att det i själva verket är BMW sverige som tar beslutet och det inte alls var så säkert att det skulle fixa sig. |
|
|
Englunds ringde nyss till mig och sa att BMW står för matrialkostnaden, och jag får stå för arbetskostnaden. Då byter dom båda länkarmarna inkl. bussningar och sedan gör dom en elektronisk fyrhjulsinställning. Detta skulle kosta mig 3500:-, är det dyrt/billigt? iallafall betydligt bättre än 8-9000:- som jag skulle fått betala utan goodwill. /Marcus |
|
|
Allså då får du med stor säkerhet betala 1500 för 4-hjulsinställningen. Någon eletronisk 4 hjulsinst. finns inte, dom ställer camber o caster dvs dina hjulvinklar. Billigt, tja de är de väl, de hade inte stoppat vid 10 tusen om du skulle betala allt själv tyvärr. Vad är deras motivering till att de inte skall stå för arbetet också? Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
| Eftersom bilen är äldre än 3 år antar jag. Verkar som ingen har fått en tyskimporterad bil äldre än 3 år fixad utan några kostnader, eller har jag fel? | |
|
Jag fick samma resultat då jag åberopade goodwill på mina länkarmar. Fick alltså betala arbetskostnaden + ett par bussningar själv så stod BMW för resten av materialet. Kostade mig 1800 SEK och jag hade gjort en komplett hjulinställning precis innan länkarmsbytet så det behövdes inte ännu en inställning efter arbetet, bara en koll att det var okay. Motiveringen att verkstaden inte står för arbetskostnaden var att de inte får några resurser från BMW Sverige för detta. De får endast materialet. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Det kan ha och göra med att jag har en svensksåld bil. Erito är din bil importerad? De är sjukt att de skiljer på importerat och svensksålt, ja menar bilarna är alla från tyskland, om dom sen åkt lastbil hit eller inte ska ju inte spela någon roll. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
min bil är importerad, men den åkte ändå lastbil hit :-) BMW Sverige får inte skilja på bilar som kommer från samma fabrik. Då jag lämnade in min så försökte dom också med den ramsan att "Nä din bil är ju privatimporterd då gäller inga garantier eller goodwill." , men det är bara att stå på sig för de vet att det är fel att göra så. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Jag får nog ta och betala arbetet, är nog ingen idé att börja tjata. Tackar för alla svar jag fått, det har hjälpt mig en hel del. /Marcus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.