AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.066

Interface till Key Car Memory?

Är det någon som byggt interface för att ändra i "Key Car memory't"? Skulle vilja göra lite förändringar nämligen. BMW i Solna tog 404kr för att sätta på en av de funktioner som jag ville ha i den. Känner inte riktigt för att sponsra dem med mer pengar för saker som max tar dem 5 min att fixa.

/mikael

Vad jag vet måste detta göras via DIS:en och ska man göra sådana saker för en liten penning måste man vara bra kund.

Jag rekommenderar att du kollar in alla inställningar som kan göras på detta sätt, listar de settings du vill ha och låter killen jobba 30 minuter med att sätta upp bilen *exakt* som du vill ha det och inte bara 2 minuter som det tar att ställa om just Key Car minnet.
DIS? antar att det är det jag menar att jag vill ändra.

Det jag vill är tex att när man larmar på så tutar tutan i stället för att blinkers blinkar.

Jag försökte att göra som du säger, men av 3 ändringar så kunde man bara göra 1 på BMW trots att instruktionsboken nämner att man kan göra dessa inställningar.

DIS är BMW specialdator som de kopplar in i bilen och kan styra alla funktioner. Om du söker lite på forumet (med lämpliga sökord) finns det pekare till ställen där dessa options finns listade.

Jag vet att det står i boken men som jag förstod det kan man inte göra detta själv. 400 spänn får att tutan ska tuta är lite väl magstarkt ;)
pe
20
perlil
320i -00
Jag vile få en tut när jag larmar på bilen. (-00 E46)
Men enligt min lokala åf Jacobsson´s så går inte detta att ställa in.
Som en av er nämnde tidigare: Det står i instruktionsboken att detta skall vara möjligt... Varför säger dom då motsatsen?

Någon som vet hur det igentligen ligger till?

-Pelle
Akustisk kvittering vid på- och avlarmning är förbjuden enligt lag i Sverige, därför går det ej att ställa in via DIS-en. Däremot kan man ställa in dubbel blinkning vid avlarmning av bilen.

/D
dominik:

Det där med akustisk vid på/av skulle det vara förbjudet??

Flertalet nyare bilar har ljud vid på/av skulle alla dessa strida mot lagen?
Dominik: Jag instämmer med starre. Tex Alla nya Defa larm levereras med akustisk på och av om du inte specifikt ber om att få de bortbyglat.

Du får gärna berätta i vilken lagparagraf de står att de är olagligt.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Killar>>>jag framför bara det jag hörde av 2 st BMW-firmor. Samma sak frågade jag Hos BMW i Berlin. Fick ett liknande svar, dvs att det ej går att ställa in ljudkvittering via Car Key Memory. Samtidigt tycker jag att det är konstigt att i instruktionsboken framgår det att det skulle kunna vara möjligt att göra, märkligt.

/D
För att göra saken ännu tydligare så fick jag ett utdrag ur DIS-en över vad som går att ställa in via Car Key Memory och posten Akustisk kvittering vid på/avlarmning är ej möjlig (det står ett streck i den rutan)

MVH

/D
dominik:

Var har du hört att det skulle lagförbjudet att ha ljud ton vid på/av stängning?

Starre>>>Novation i Uppsala. BMW-support sade också att det ej gick att ställa in på bilar avsedda för den Skandinaviska marknaden pga någon lagparagraf. Personligen var jag bara intresserad att få klarhet i varför det ej gick att ställa in trots tydliga instruktioner i bilens bruksanvisning, och således frågade jag inte närmare kring vilken paragraf de avsåg etc.

/D
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
dominik har du utdrag ur DIS-en över vad som går att ställa in via Car Key Memory

Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
starre: Det står bland annat i manualen för programering av det larm jag installerade att det inte är tillåtet med ton vid aktivering av larmet , vilket jag också funderar över,när man hör blibbande lite överallt, men det var visst enbart vid tillkoppling inte vid urkoppling av larmet , har inte manualen här , men jag byglade larmet enligt instruktionerna som var tillåtna.
Nått EU tjafs.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Exempel på vad som specifick nyckel kan styras inviduellt för olika förare vid upplåsning.
Det är inte nycklen som programeras utan bilens minne kontra nyckelindividen som används-
Sätes/spegel inställningar, klimat inställningar, temp, fläkthast,
luftfördelningsinställningar.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.