AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
399

B3 3.2 Touring -97 , tips o råd?

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Grannen har en Alpina B3 3.3 Touring -97 till salu. Svart skinnstol, ädelträ, 273 hk, 6 vxl. 10.000 mil Hon (ja det är en kvinna) vill ha 229.000 för den. Jag har snackat med min bror som kanske kan gå i samköp av denna. Vad säger experterna?

///Kjellemannen

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
powerkjell, har du oxå sällat dej till sällskapet som skaffat en E30 som vinterbil?

ja skulle oxå behöva en kärra till...

/Jonas

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Är den svensksåld? Verkar ha gått lite väl mycket på fyra år... Ett gott råd är ju att göra en ordentlig koll på bilen (det ska man alltid göra, men gör en extra ordentlig koll om det är en Alpina), eftersom Alpina-delar är väldigt dyra om du skulle behöva byta någonting. Annars så verkar priset vara ganska så schysst. Skulle ge priset ett plus om den är svensksåld, men ett minus för mätarställningen. Kom förresten på med att Alpinas 3,2 liters motor ger 265 hk. Är den chippad?

Övrig Alpina-utrustning? Till exempel Alpina-fälgar (vet många Alpina-ägare som tyvärr byter bort eller säljer sina Alpina-fälgar), Alpina-stripes osv?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Hej!

Tänker inte lägga mig i priset... Jag har egentligen ingen aning om vad en Alpina ska kosta, trots att jag kör en...
MEN VISST: Alpina delar är dyra. Men hur mycket Alpina delar är det på en Alpina B3(bortset från motor och dämpare)?
Många slitdelar är vanliga BMW-prylar. På min bil så är de flesta slitdelarna från 325:an. På en 3.3 antagligen från 328:an vilket gör att ägandet inte blir så jätte dyrt. Nackdelen är väl att nämnda delar slits lite fortare på en Alpina, av förklarliga skäl.
Det är liksom lite svårt att låta bli att gasa...

/Anders
M3 -86
B3 -95
318i -96
Jag ser inga problem med mätarställningen. 2500 mil/år är ganska vanligt.

Däremot tycker jag priset är i högsta laget. Under 200´ vore mer rimligt.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Brukar man inte säga att normal vägsträcka per år för en bil är cirka 1500-2000 mil? Okej, nu är vi ju alla entusiaster här och vi kanske kör mer än så.

Angående priset, så ligger en motsvarande bil i Tyskland på cirka 230' så jag tycker att 229' är ganska lagom, inte vare sig dyrt eller billigt men däremot prisvärt.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
ch
212
chris
330 coupé -02
Kollade för en timme sedan på en mörkblå B3 3.3-99 3600 mil, tror det stog 68000 DM. Siffrorna är lite diffusa sprang bara förbi bilen hos Ehrls i Potsdam.

Däremot stod det en läcker M3-96 RIKLIGT utrustad för 46 000:- DM 7800mil.
bl
2.299
blixten
325i -88
Helt klart är att det är av stor vikt om bilen är svensksåld eller tysksåld. Om den är tysksåld kan den dessutom ha gått mellan 20 och trettiotusen mil kolla noga.
Hmm, en dum fråga (som kanske får ett dumt svar)

Såldes någonsin Alpina i Sverige (alltså svensksåld)?

/Marcus
bl
2.299
blixten
325i -88
Ja, alpina bilar tas hem av bmw sverige både nu och då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.