AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
341

Polisens nya vapen...

Mot oss som kör lite förfort ibland (för det händer ju)..

Hade lite brottom till jobbet i morse (som vanligt)..
Låg i ca 120 km/h och såg på andra sidan en bil som hade blivit stoppad av snuten.. bromsar in som man bruakr till 90 km/h och tänkte.. ahh.. det e lugnt..

Kör vidare och tänker inte mer på polisen (kollar lite i bakspegeln i fall att)..

efter en liten stund så kommer man upp i marsfart igen.. ca 120-130 km/h.. kommer ikapp en porsche som ligger och trycker bakom en lastbil... Helt plötsligt bromsar porschen så jag kör om (över heldraget).. Kollar i bakspegeln.. satan polisen... men tänkte att det måste ju va lugnt jag ligger ju bakom lastbilen och den kör ju i 90 km/h...

Döm av min förvåning när han vinkar in mig till sidan.... Tänker okey det var väl min fula omkörning då.. näe du..
- Det gick lite fort det där...
Jaha..
- Kom över hit ska du får se..
- Jag har mätt din hastighet i 1700 meter och ditt snitt låg på 111 km/h.
Jaha.. (börjar skaka lite på underläppen)..
- Det blir 1400 kr i böter tack..
bla bla bla...

Alltså.. När jag körde förbi snuten så tog han typ en waypoint där han kollade vilken tid jag körde förbi... Låg och lurpassade i 1700meter och när han stoppar mig så har datorn räknat ut att jag har kört 1700 meter på 57 sek = 111 km/h..

Gahhh.. vad man blir less..

Jävla tur att jag kom ikapp lastbilen annars hade nog kortet rykt..

Det man ska göra är å bromsa ner till typ 50 km/h när man ser att de kommer bakom så måste deras medelhastighet sjunka som fan (om de inte hinner stoppa den).

*suck*

/Jimmy
Länk
Hmm ... är inte det rätt vanligt att polisen gör så här?

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
det kanske det är.. första gången jag blir stoppad...

/Jimmy
Länk
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Så går det då man inte vet hur trafipaxen jobbar, nu vet du till nästa gång.
Tror man sig var klockad av trafipaxen gäller det att komma under snitt (gällande ) snabbt som f....n, så de inte hinner klocka ngn sluttid.

Vänligen Tommy

NoFear
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Lyckades klara mig undan en fortkörningsböter genom att gå ned som fan i hastighet. Körde om vad jag tyckte såg ut som en civilsnut (snuten låg i mitten av ett helt stim med bilar, och jag gasade förbi dem), när bilen jag trodde var snuten började köra om de andra bilarna för att komma ikapp mig besannades ju mina misstankar och jag sladdade (nåja) in på en parkering. Har redan fått en forkörning av en trafipaxbil en gång och tyckte det var onödigt med en till. Döm om min förvåning när snutarna körde in bakom mig!!
Polismannen gick fram till mig och jag fick blåsa och visa lappen, och så gav han mig en förmaning att inte köra för fort. ;-)
Är så jävla typiskt också.. har just beställt en ny rieger front till bilen så kontot e tömt.. Har kört M5:a i 1,5 år utan att ens knappt se skymten av en snut.. men när man ligger där med min sunkiga 323:a och puttrar fram då ska de ta en...

/Jimmy
Länk
Javisst är det typiskt, har själv haft en otrolig tur vad gäller
hastighetsöverträdelser men man vet ju att man gör nått
man kan få böter för så när man väl blir stoppad känns
det ju inte så kul men det är bara att betala och gilla läget...

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
Jag hade helt grymt flyt för ungefär en månad sedan på E6:an mot Gbg i höjd med Mölndal..
De har precis avslutat vägbygget i norrgående riktning och gjort det trefiligt, men behållt 70 för att filerna är för smala (kanske om man kör Hummer..).

Låg på i kanske 140 då jag ser en kille med walkie-talkie på en viadukt. När han ser mig så vänder han sig om och ropar till sin kollega. Tydligen så stod han på andra sidan och "sköt" på bilen bakifrån när man passerat viadukten. Jag ställde mig på bromsen under viadukten och kom ut på andra sidan i 75-80 kanske och kunde lugnt glida förbi polisen som mycket riktigt stod lite längre fram med sura miner!

Kändes skönt att klara kortet ännu en gång!

Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Tycker denna metod verkar aningen tveksam eftersom det finns risk att fordon förväxlas om polisen inte har ögonkontakt. Lusläs gärna polisens föreskrifter om övervakning med polispilot och gör er egen tolkning.
Länk

Grundtipset att alltid neka kvarstår
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
En kompis blev av med körkortet på detta sättet för 1,5 månader sedan. Han körde med 30-kärra bakom...

Min bil: Länk
Z4
28
Z4
Z4 3.0
Gunneriusson:
Vad hände med din kompis med 30-kärra? Jag brukar köra ett par gånger per år med 30-kärra (lite längre sträcka, ca 25 mil per gång). Brukar alltid sitta och fundera vid vilken hastighet kortet plockas? Någon som vet, räknas det som att köra på 30-sträcka med bil?? Blev stoppad en gång, då körde jag runt 70, men det var en schysst polis som ekorterade mig av motorvägen (där jag naturligtvis inte fick köra med 30-kärran).

Tacksam för svar om någon vet vad som gäller (nyligen tagit körkort!)
Körkort dras vid 30+ med 30kärra,räknas ej som 30väg.
Förutom om du kör på 30väg ;)

Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.